ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 224

پنجشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از عطر یاس و گل سرخ :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

۞ یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ ۖ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا ۗ وَ یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ (219) "


" (از پیامبر) درباره شراب و قمار از تو سوال می‌کنند، در جواب آن‌ها بگو: انجام دادن آن دو، ضررهای فراوان و گناه بزرگی دارد و اگر چه (عمل حرام و باطل) به ظاهر برای مردم منافع مادی دارد ولی ضرر و گناه آن دو از سودشان بیشتر است.

(ای پیامبر) از تو می‌پرسند از چه چیز انفاق کنند، بگو از مازاد نیازمند‌های زندگی خود (و از بهترین و عزیزترین مال خود به طور معتدل و به دور از افراط و تفریط انفاق کنید) خداوند این چنین آیات (و احکام و دستوراتش) را برای شما روشن می‌سازد تا شاید فکر و اندیشه کنید (و به آن عمل کنید). (219) "




قمار









--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ سؤال اوّلِ مردم درباره‌ حکم خمر و میسر است. کلمه «خمر» به معناى پوشش است و لذا به پارچه‌اى که زنان سرِ خود را با آن پوشانده و مراعات حجاب مى‌کنند، «خمار» مى‌گویند. از آنجا که شراب، قدرت تشخیص را از عقل گرفته ودر واقع آن را مى‌پوشاند، به آن «خمر» مى‌گویند.

+ همچنین کلمه‌ى «مَیسر» از «یسر» به معناى آسان است. گویا در قمار، طرفین مى‌خواهند مال همدیگر را به آسانى بربایند.

+ این آیه در پاسخ پرسش آنها مى‌فرماید: شرابخوارى و قماربازى، گناهان بزرگى هستند، گرچه ممکن است منافعى داشته باشند. چنانکه عده‌اى از راه کشت انگور یا شراب فروشى و گروه‌هایى با دایر کردن قمارخانه، ثروتى بدست مى‌آورند. در کتاب‌هاى علمى و تربیتى، آثار و عوارض منفى شراب و قمار به تفصیل بازگو شده است.

+ در اینجا فهرستى از آنچه در تفسیرنمونه در باب زیان‌هاى شراب و قمار آمده است، مى‌آوریم:

1. کوتاه شدن عمر.

2. عوارض منفى در کودکان. مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد.

3. گسترش فساد اخلاقى و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات و حوادث رانندگى. از یکى از دانشمندان نقل شده است که اگر دولت‌ها نیمى از شراب فروشى‌ها را ببندند، ما نیمى از بیمارستان‌ها و تیمارستان‌ها را مى‌بندیم.

+ قمار نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى‌هاى عصبى، سکته‌هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان که بررسى کنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته‌اند. در ضمن قمار، در شکوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط کار مفید را از بین مى‌برد. در بعضى از کشورهاى غیر اسلامى نیز در سال‌هایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام کرده‌اند. مثلًا انگلستان در سال 1853، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام کردند.

+ سؤال دوّمِ مردم درباره‌ انفاق است که مى‌پرسند چه چیزى را انفاق کنند؟ آیه در جواب مى‌فرماید: «عفو» را! عفو در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یک از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممکن است مراد از عفو، همه‌ این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق کنید، هم مراعات اعتدال را نموده و همه‌ اموالتان را یکجا انفاق نکنید تا خود نیازمند نشوید و هم در موقع انفاق، از بهترین اموال خود بدهید. چنانکه قرآن در جاى دیگر مى‌فرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» «آل‌عمران/92» به نیکى نمى‌رسید مگر از آنچه دوست دارید انفاق کنید.

+ در تفاسیر آمده است که تحریم شراب به صورت تدریجى بوده است. زیرا اعراب، گرفتار شراب بودند و لذا آیات، به تدریج آن‌ها را آماده پذیرش تحریم نمود. ابتدا این آیه نازل شد:

«تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَراً وَ رِزْقاً حَسَناً» «نحل/67» از انگور، هم نوشابه‌ مست کننده و هم رزق نیکو به دست مى‌آید. یعنى شراب، رزق حسن نیست. بعد این آیه نازل شد: «فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ» ضرر شراب و قمار براى مردم، بیشتر از منفعت آن‌هاست. و سپس این آیه نازل شد: «لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‌» «نساء/43» به هنگام نماز نباید مست باشید. و در خاتمه حرمت دائمى و علنى بیان شد؛ «إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ ... رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ» «مائده/90» شراب و قمار ... نجس و از اعمال شیطان هستند.

+ شراب و قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه‌ غفلت هستند. لذا در قرآن در کنار هم مطرح شده‌اند. «الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ»

+ از اندیشه و امنیّت، پاسدارى کنید. با تحریم شراب، از عقل و فکر، و با تحریم‌ قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ ... وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ»

+ در برخوردها، انصاف داشته باشید. بدى‌هاى دیگران را در کنار خوبى‌هاى آن‌ها ببینید. آیه از منافع شراب و قمار چشم نمى‌پوشد و موضوع را به نحوى مطرح مى‌کند که قدرت تعقّل و تفکّر در انسان زنده شود. «فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ»

+ در محرّمات گاهى ممکن است منافعى باشد. «مَنافِعُ لِلنَّاسِ»

+ در جعل قوانین باید به مسئله اهمّ و مهمّ توجّه کرد. «مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ»

+ احکام الهى بر اساس مصالح و مفاسد است. «إِثْمُهُما أَکْبَرُ»

+ آشنایى با فلسفه احکام، گامى به سوى پذیرش آن است. «إِثْمُهُما أَکْبَرُ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی