ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قران 230

دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از نور و روشنایی قلب :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

لَا یُؤَاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمَانِکُمْ وَ لَٰکِنْ یُؤَاخِذُکُمْ بِمَا کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ ۗ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ (225) "


" در مورد سوگندهای بیهوده (که معمولا بی اختیار واز روی عادت گفته می شود، اگ کسی آن را بشکند و به آن اعتنایی نکند) خداوند بازخواست (و مجازات) نمی کند اما سوگندهایی را که از روی اراده قلبی و آگاهانه باشد مواخذه می کند (یعنی شکستن این سوگندها گناه بوده و کفاره دارد). البته خداوند آمرزنده (است و قسم های لغو را که شایسته شان مومن نیست، می آمرزد) و حلیم است (و درباره شکستن قسم های جدی و شرعی، به بندگانش مهلت می دهد تا جبران کنند). (225) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ سوگندهایى که از روى بى توجّهى و یا در حال عصبانیّت و بدون فکر و اراده و یا پر حرفى و عجله و سبق‌لسان از انسان سرمى‌زند، ارزش حقوقى ندارد. مسئولیّت، تنها در برابر سوگندهایى است که با توجّه و در حال عادّى، به نام مقدّس خداوند براى انجام کار مفید یاد شود. این قبیل سوگندها شرعاً واجب‌الاجرا مى‌باشد و شکستن آن حرام مى‌باشد و کفّاره آن عبارت است از: اطعام ده فقیر، یا اعطاى لباس به آنها، و یا آزاد کردن یک برده و در صورت عدم امکان هیچ یک از اینها، سه روز روزه گرفتن.

+ مسئولیّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش‌هایى را که در شرائط غیر عادّى از انسان صادر شود، مى‌بخشد. «لا یُؤاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ»

+ انگیزه و نیّت، ملاک ثواب و عقاب است. «کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ»

+ یکى از جلوه‌هاى حِلم و مغفرت الهى، گذشت از خطاهاى غیر عمدى انسان است. «لا یُؤاخِذُکُمُ اللَّهُ ... غَفُورٌ حَلِیمٌ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی