ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۱۴ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

روز-117-

جمعه, ۲۹ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۵۹ ق.ظ


سلام علیکم

صبح جمعه همگی پر از آرامش و لبخند رضایت خدا :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُونَ (112) "


" (بهره مندی از پاداش های بهشتی با حرف و ادعا، به دست نمی آید) بلکه کسی که (به دستوراتن خداوند ایمان داشته باشد و) در مقابل خداوند صد در صد تسلیم باشد (و به تکالیف الهی و دینی خود طبق دستور خداوند عمل کند) و کارهای نیک انجام دهد، چنین کسی حتما از پاداش های بهشتی بهره مند شده و هیچگونه ترسی (از مجازات قیامت) ندارند (و در آخرت از عملکردشان) غمگین و اندوهگین نخواهند شد. (112) "












--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:


+ آیه علّت ورود به بهشت را، تسلیم فرمان خدا و نیکوکار بودن مى‌داند. یعنى بهشت به ادّعا و شعار به کسى داده نمى‌شود، بلکه ایمان و عمل‌صالح لازم است.

+ نیکوکارى باید سیره‌ انسان باشد، نه به صورت موسمى و فصلى. «هُوَ مُحْسِنٌ»

+ پاداش دادن، از شئون ربوبیّت است. «أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ»

+ هر کس خالصانه روى به خدا آورد، هم بهره کامل دارد؛ «فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ» و هم از هر نوع دلهره بیمه خواهد بود. «لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ»


  • گلاره خانوم

روز-116-

چهارشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۶، ۰۸:۲۷ ق.ظ



سلام علیکم

صبح همگی پر از خیر و لبخند حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ قَالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ کَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْکَ أَمَانِیُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ (111) "


" (اهل کتاب) می گفتند به جز یهودی و مسیحی کسی داخل بهشت نخواهد شد ولی این ادعا از خیال های خام و پندار باطل آن هاست، در جوابشان بگویید: اگر راست می گویید پس با دلیلی این ادعا را ثابت کنید (درحالی که دلبستگی شدید آنها به دنیا  و حاضر نشدن برای مرگ، بطلان این ادعا را ثابت می کند.) (111) "









--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ غرور دینى، باعث شد تا یهودیان و مسیحیان خود را نژاد برتر و بهشت را در انحصار خود بدانند. «إِلَّا مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصارى‌»

+ امتیازطلبى و خودبرتربینى، آرزویى خام و خیالى واهى است. «تِلْکَ أَمانِیُّهُمْ»

+ ادّعاى بدون دلیل محکوم است. «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ»

+ هرگونه عقیده‌اى باید بر اساس دلیل باشد. «قالُوا ... قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ» قرآن، مطالب خود را با دلیل بیان کرده است و از مخالفان نیز تقاضاى دلیل مى‌کند.


  • گلاره خانوم

روز-115-

سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۶، ۰۸:۴۱ ق.ظ



سلام علیکم

صبح همگی پر از خیر و برکت :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ ۚ وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (110) "


" (خداوند به مسلمانان می فرماید برای اینکه بتوانید با قدرت کافی در مقابل توطئه های دشمنان ایستادگی کنید از همه مهمتر این است که برای تزکیه باطن و تقویت روحیه معنوی،) نماز را به پا دارید و (برای تقویت بنیه مالی و توان اقتصادی جامعه) زکات مالتان را بپردازید و بدانید هرکار نیک و عمل صالحی که پیش می فرستید حتما نزد خداوند (در روز قیامت، پاداش آن را) خواهید یافت و قطعا خداوند به همه کارهایی که انجام می دهید آگاه است. (110) "









--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ معمولًا دستور به نماز همراه با زکات در قرآن آمده است. شاید اشاره دارد به اینکه یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ»

+ مقدار کار خیر مهم نیست، هرکس به هر مقدار مى‌تواند باید انجام دهد.«مِنْ خَیْرٍ»

+ کارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مى‌ماند. «تَجِدُوهُ»

+ ایمان به نظارت الهى و پاداش در قیامت، قوى‌ترین انگیزه عمل صالح مى‌باشد. «ما تُقَدِّمُوا ... تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ»


  • گلاره خانوم

روز-114-

دوشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۳۷ ق.ظ



سلام علیکم

صبح همگی بخیر





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَدَّ کَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِکُمْ کُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ۖ فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّىٰ یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (109) "


" یهودیان به خاطر حسادت و لجاجتی که داشتند (نه تنها خودشان به پیامبر اسلام ایمان نمی آوردند بلکه مسلمانانی که به پیامبر اسلام ایمان آورده بودند) سعی و تلاش می کردند که آنها را از ایمان به پیامبر منصرف کنند (تا پیامبر تنها بماند زیرا آنها تحمل نمی کردند که پیامبر غیر از نژاد یهود باشد هرچند که یهودیان در کتاب تورات آمدن پیامبر اسلام را خوانده بودند) و حقیقت برایشان روشن شده بود.

(از آنجایی که مسلمانان در آن وقت قدرت نظامی کافی نداشتند لذا خداوند مسلمانان را از برخورد با توطئه و شبیخون دشمن منع نموده و می فرماید: فعلا از برخورد و درگیری با آنها) چشم پوشی کرده و توبیخ نکنید (و منتظر فرمان خداوند باشید تا در موقعیت مناسب) فرمان جهاد از جانب خداوند خواهد رسید (و تکلیف شما با آنها روشن خواهد شد) البته خداوند بر هر کاری تواناست (اما با حکمت و مصلحت انجام می دهد.) (109) "









--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ «عفو» بخشیدنِ خلاف و «صَفح» نادیده گرفتنِ خلاف است.

+ دشمن که در دل آرزوى کفر شما را دارد، در عمل از هیچ توطئه و نقشه‌اى خوددارى نخواهد کرد. روشهاى اقدام آنها همان طرح سؤالات بى‌جا، وسوسه‌ها، القاى شبهات و ...

مى‌باشد که باید نسبت به آنها هشیار بود.

+ نسبت به روحیّات و برنامه‌هاى دشمنان خود، مراقب و مواظب باشید. «وَدَّ ... یَرُدُّونَکُمْ»

+ در برخورد با دشمن نیز باید انصاف داشت. «وَدَّ کَثِیرٌ» (آیه مى‌فرماید:بسیارى از اهل کتاب چنین هستند، نه همه‌ى آنان.)

+ شعله‌ حسادت، چنان خطرناک است که بعد از علم و آگاهى نیز فرو نمى‌نشیند. «حَسَداً ... مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ»

+ شما با ایمان آوردن به اسلام، عظمت و عزّتى مى‌یابید که دشمنان به شما رشک و حسد مى‌ورزند و مى‌خواهند شما به جهل، شرک و تفرقه‌ى زمان جاهلیّت برگردید. «وَدَّ کَثِیرٌ ... لَوْ یَرُدُّونَکُمْ»

+ عفو، نشان ضعف نیست. خداوند بر انجام هر کارى تواناست و امروز نیز مى‌تواند شما را بر دشمنان غالب گرداند. «إِنَّ اللَّهَ ... قَدِیرٌ»


گ.ن:

+ چقدر این تفاسیر برایم آشناست

و چقدر مصداق عینی دارد در همین زمان

و من چقدر میبالم به راهی که انتخاب کرده ام

  • گلاره خانوم

تسلیت

يكشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۰۸ ب.ظ


ایران #تسلیت  :(



ایران_تسلیت












--------------

گ.ن:

+ چه زمستان های سردِ غمگینی :(


  • گلاره خانوم

سوز دل

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱ ب.ظ


دلم امشب عجیب می سوزد به حال کسی چون خویش

و حسادت می کنم به بقال محله مان

او هرشب قبل از رفتن به بالین

تمام روز و شب و دخل و خرجش

از ریز و درشت

آشکار و حتی پنهان در پستوی اتاق را هم

حساب و کتاب می کند


و من

هنوز هم

اندر خم یک کوچه ام


و وای از حساب روز جزا... 




شعر مولانا










--------------

گ.ن:

+ کاش گاهی تلنگری به شیشه پر لکه دلم از آن اعماق درونش بخورد

+ دلم آن روز یک حال خوب میخواهد نه یک واااای به وسعت حسرت یک عمر زمان بیهوده تلف شده

+ که چرا غافل از احوال دل خویشتنم :(


  • گلاره خانوم

روز -113-

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۰۱ ق.ظ


سلام علیکم

صبح همگی پر از آرامش و سلامتی :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

أَمْ تُرِیدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَکُمْ کَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِنْ قَبْلُ ۗ وَمَنْ یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالْإِیمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِیلِ (108) "


" (بعضی از مسلمانان به خدمت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می رفتند و از آن حضرت درخواست های بیجا می کردند، مثلا می گفتند: نامه هایی از طرف خداوند برای ما بیاور که ما آن را بخوانیم یا می خواستند فرشتگان را نزدشان بیاورد تا از نزدیک ببینند، از این رو آیه فوق در پاسخ به چنین درخواست های غلط و غیر معقول می فرماید:) آیا شما (مسلمانان نیز همانند یهودیان چیزهای بیهوده ای) از پیامبرتان درخواست می کنید همانطور که قبلا (یهودیان) از موسی درخواست می کردند (بدانید که چنین کاری عوض کردن ایمان با کفر است) و کسی که کفر را به جای ایمان بپذیرد قطعا از راه راست (اسلام) منحرف و گمراه شده است (و شما مسلمانان نباید ایمانتان را با درخواست های بی جا و غلط به کفر تبدیل کنید.) (108) "









--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ آوردن معجزه و اتمام حجّت، براى صدق دعوت پیامبر لازم است، ولى انجام دادن هر درخواستى، طبق هوس و میل هر فردى که از راه مى‌رسد، درست نیست. یک مهندس یا نقاش براى اثبات مهارت خویش، چند نمونه کار ارائه مى‌دهد، ولى ضرورت ندارد براى هر کسى خانه‌اى بسازد یا تابلویى بکشد!

+ از سؤالات و درخواست‌هاى بى‌جا بپرهیزید که گاهى زمینه‌ساز کفر است. «أَمْ تُرِیدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا ... وَ مَنْ یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ»

+ خطراتى که پیروان دیگر ادیان را تهدید کرده، مسلمانان را نیز تهدید مى‌کند.«تَسْئَلُوا رَسُولَکُمْ کَما سُئِلَ مُوسى‌»

+ از عاقبت و سرانجام دیگران، عبرت بگیرید. «کَما سُئِلَ مُوسى‌»


  • گلاره خانوم

روز 112

جمعه, ۲۲ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۵۱ ق.ظ


سلام علیکم

صبح جمعه همگی پر از آرامش و سلامتی :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ۗ وَ مَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لَا نَصِیرٍ (107) "


" (ای قوم یهود، اعتراض و دخالت شما در امور الهی بی مورد و بی جاست) مگر شما نمی دانید که حکومت و مالکیت حقیقی (جهان هستی و) آنچه در آسمان ها و زمین است همه از آن خداست (و خداوند اختیار دارد که امور عالم را به هر صورتی که مصلحت بداند تدبیر نماید و تغییر و حذف آیات با خداست) و شما جز خداوند هیچ سرپرست و یاوری ندارید. (107) "









--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ آنان که درباره‌ تغییر بعضى احکام و دستورات اعتراض و ایراد مى‌کنند، توجهّ به حاکمیّت مطلق خداوند ندارند. حاکمیّت خداوند دایمى و ذاتى و عمومى است، ولى غیر خدا، حاکمیّت و حکومتشان محدود، موقّتى، قراردادى و غیر ذاتى است.

+ حقّ حاکمیتِ همیشگى و مطلقِ آسمان‌ها و زمین، مخصوص خداوند است. «لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»

+ تغییر قوانین، مخصوص خداوندى است که حاکمیّت آسمان‌ها و زمین را دارد. لذا شائبه‌ هیچ هوس یا ترسى در این تغییرها نیست. «ما نَنْسَخْ ... لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ ...»

+ راضى کردن کسانى‌ که بهانه‌گیر و لجوج هستند، براى شما ارزش نباشد، چون غیر از خداوند کسى شما را یارى و سرپرستى نخواهد کرد. «ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ ...»


  • گلاره خانوم

غیبت

پنجشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱ ب.ظ


سلام علیکم

ظهر همگی آروم و خوب :)


ببخشید امروز ختم رو ادامه ندادیم :(

از صبح روی ریتم زلزله ایم تا همین الان

چندین زلزله بالای 5 ریشتر اومده

اصلا نشد بیام

الانم یه کوچولو تونستم وصل شم به اینترنت و بیام بنویسم

دیگه شرمنده تونم


سوره فاطر







--------------

گ.ن:

+ دعا کنین همه سالم و سلامت باشن

+ ان شاء الله اوضاع ختم بخیر بشه

+ آیه 41 سوره فاطر بخونیم همگی برای آرامش قلبی همه :)

  • گلاره خانوم

-111

چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۶، ۰۸:۲۹ ق.ظ


سلام علیکم

صبح همگی پر از اتفاقای زیبا و خوش :)





" بِسمِ اللهِ الرَحمَانِ الرَحِیمِ

۞ مَا نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (106) "


" (یهودیان اعتراض می کردند که چرا خداوند بعضی از آیات را تغییر می دهد، خداوند در پاسخ آنها می فرماید:) اگر ما حکمی را نسخ یا متروک می کنیم (و آیه ای را تغییر می دهیم یا پیامبری را به جای پیامبر قبلی می فرستیم، همه این مسائل اولا از اختیارات خاص خداوند است و بشر حق ندارد برای خداوند تکلیفی تعیین نماید و ثانیا در اینگونه موارد «یعنی تغییر و حذف آیه و حکم یا دین الهی» هیچ گونه جای سوال و تعجب نیست، زیرا می فرماید: ما در اینگونه موارد یا) بهتر از قبلی می آوریم یا (حداقل) مثل همان را جایگزین می کنیم مسلما خداوند بر اجرای هر کاری توانایی و اختیار تام دارد. (106) "









--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ این آیه در مقام پاسخ به تبلیغات سوء یهود است. آنان سؤال مى‌کردند چرا در اسلام برخى قوانین تغییر پیدا مى‌کند؟ چرا قبله از بیت‌المقدّس به کعبه تغییر یافت؟ اگر اوّلى درست بود پس دستور دوّم چیست؟ و اگر دستور دوّم درست است پس اعمال قبلى شما باطل است.

قرآن به این ایرادها پاسخ مى‌گوید: ما هیچ حکمى را نسخ نمى‌کنیم یا آن را به تأخیر نمى‌اندازیم مگر بهتر از آن یا همانندش را جانشین آن مى‌سازیم.

+ آنان از اهداف و آثار تربیتى، اجتماعى و سیاسى احکام غافل هستند. همان گونه که پزشک براى بیمار در یک مرحله دارویى تجویز مى‌کند، ولى وقتى حال مریض کمى بهبود یافت، برنامه دارویى و درمان او را تغییر مى‌دهد. یا معلّم با پیشرفت درس دانش‌آموز، برنامه درسى او را تغییر مى‌دهد، خداوند نیز در زمان‌ها و شرایط مختلف و متفاوت، برنامه‌هاى تکاملى بشر را تغییر مى‌دهد.

+ انسان همراه با نیازهاى فطرى و ثابت خویش، گاهى در شرایط خاصّ اجتماعى، اقتصادى، سیاسى و نظامى نیز قرار مى‌گیرد. در این موارد در کنار قوانین و مقررات واحکام ثابت، باید دستورالعمل‌هاى متغیر داشته باشد که از طریق نسخ یا فرمان پیامبر و جانشینان او به مردم ابلاغ شود. «ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ»

+ تغییر احکام، دلیل بر شکست طرح قبلى نیست، بلکه نشانه‌ توجّه به مسائل جدید و تغییرى حکیمانه است. همانند تغییر کتاب و معلّم. «ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ ... نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها ...»

+ گرچه در ظاهر دستورها متغیر و انبیا متعدّدند، ولى لطف خدا همواره یکسان است. «مِثْلِها»

+ جعل احکام و همچنین تغییر و تأخیر آنها، بدست خداست. «نَنْسَخْ، نُنْسِها»

+ همواره باید بهتر یا همانند جایگزین شود، نه پست‌تر. «نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها»

  • گلاره خانوم