ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۱۹ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

ختم قرآن 221

يكشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح تابستونی همگی به خیر و خوبی :)






 " بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ ۖ وَ عَسَىٰ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ ۖ وَ عَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ ۗ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (216) "


" (ای مسلمانان) جنگ و جهاد در راه خدا برای شما واجب شده است ولی (به خاطر سختی‌هایش) برای شما خوشایند نیست البته خیلی از کارهای مهم است که (شما به علت عدم اطلاع از حقیقت و عاقبت آن) شاید مکروه و ناخوشایند می‌دانید درحالی که (بنا به مصلحت الهی) به خیر و صلاح شماست و یا خیلی از کارها را (به خاطر اینکه در ظاهر برایتان خوشایند است و لذت زود گذر دارد اما از عاقبت بد و شر و از خطرات بعدی آن خبر ندارید ولی) دوست دارید (انجام بدهید) درحالی که آن کار برای شما شر و بد است بنابراین شما (توان تشخیص خیر و شر را ندارید و) نمی‌دانید، ولی خداوند (مصلحت شما را بهتر) می‌داند (پس باید به مقدرات الهی راضی شوید.) (216) "




خدا می داند









--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ اکراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه‌ رفاه‌طلبى است و یا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران و یا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى‌فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى‌دانید و فقط به زیان‌هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى‌کنید، در حالى که خداوند از اسرار و آثار امروز و فرداى کارها در ابعاد مختلفش آگاه است.

+ جنگ با همه‌ سختى‌هایى که دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:

الف: توان رزمى بالا مى‌رود.

ب: دشمن جسور نمى‌شود.

ج: روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه به وجود مى‌آید.

د: قدرت و عزت اسلام و مسلمانان در دنیا مطرح مى‌شود.

ه: امدادهاى غیبى سرازیر مى‌گردد.

و: روحیّه‌ استمداد از خدا پیدا مى‌شود.

ز: اجر و پاداش الهى بدست مى‌آید.

ح: روحیّه‌ ابداع و اختراع و ابتکار بوجود مى‌آید.

+ برخلاف تبلیغاتى که دنیا براى صلح و علیه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دین، در تمام ادیان آسمانى بوده و یک ضرورت حتمى است.

+ در تورات مى‌خوانیم:

  • ساکنان شهر را بدم شمشیر بکش و اموالشان را جمع نماى. «تورات، سِفر تثنیه، باب 13، جمله 15»
  • همگى ایشان را هلاک ساز و ترحّم منما. «تورات، سفر تثنیه، باب 7، جمله 3»
  • چون براى مقاتله بیرون روى و دشمن را زیاد بینى، نترس. «تورات، سِفر تثنیه، باب 20، جمله 1»
  • برادر و دوست و همسایه خود را بکشد تا کفّاره گوساله‌پرستى باشد. «تورات، سِفر خروج، جمله 26»
  • موسى جمعیّتى را به سوى جنگ حرکت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت. «تورات، سِفر اعداد، باب 31، جمله 34»

+ در انجیل متى‌ آمده است:

  • گمان مبرید که آمده‌ام تا سلامتى بر زمین بگذارم، نیامده‌ام تا سلامتى بگذارم، بلکه شمشیر را. «انجیل متى‌، باب 10، جمله 7»
  • هرکه جان خود را دریابد (و به جنگ نیاید) آنرا هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک کرد آنرا خواهد یافت. «انجیل متى‌، باب 10، جمله 39»

+ در قرآن نیز در سوره‌هاى آل عمران، مائده‌ و بقره‌ از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته، سخن به میان آمده است.

+ ملاک خیر و شر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلکه مصالح واقعى ملاک است و نباید به پیشداورى خود تکیه کنیم. «عَسى‌ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ»

+ کراهت و محبّت نفسانى، نشانه‌ خیر و شرّ واقعى نیست. «تَکْرَهُوا ... وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ ... تُحِبُّوا ... وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ»

+ جنگ و جهاد در راه دین، مایه‌ خیر است. «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ ... وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ»

+ تسلیم فرمان خدایى باشیم که بر اساس علم بى‌نهایت به ما دستور مى‌دهد، گرچه ما دلیل آن را ندانیم. «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 220

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از نور و زیبایی :)

 

 

 

 

 

 " بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوَالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ وَ الْیَتَامَىٰ وَ الْمَسَاکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ ۗ وَ مَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ (215) "


" (ای پیامبر) از تو می‌پرسند که چه چیز انفاق کنند (در جواب آن‌ها) بگو: هر آنچه انفاق می‌کنند باید (اولا از لحاظ کیفیت) چیز خوبی باشد (مفید حال مردم باشد، ثانیا از لحاظ اولویت به ترتیب) برای پدر و مادر (و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها) و سپس بستگان نزدیک و بعد یتیمان و نیازمندانِ فقیر و در راه‌ماندگان باشد و بدانید هر کار خیری انجام دهید خداوند به آن (انفاق‌ها) آگاه است. (215) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ در این آیه دو بار کلمه «خیر» بکار رفته است: یکى انفاق خیر؛ «أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ» ودیگرى کار خیر؛ «تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ» تا بگوید افراد بى‌پول نیز مى‌توانند با عمل و کار خود، به خیر برسند.

+ در انفاق، رعایت اهمّ و مهمّ، اطلاع کامل و موازین عاطفى مورد نظر است.

+ انفاق پنج گونه است: «تفسیر مواهب‌الرّحمن، ج 3، ص 264»

1. انفاق واجب. مانند زکات، خمس، کفّارات، فدیه ونفقه زندگى که برعهده مرد است.

2. انفاق مستحبّ. مانند کمک به مستمندان، یتیمان و هدیه به دوستان.

3. انفاق حرام. مانند انفاق با مال غصبى یا در راه گناه.

4. انفاق مکروه. مانند انفاق به دیگران با وجود مستحقّ در خویشان، که ثوابش کمتر است.

5. انفاق مباح. مانند انفاق به دیگران براى توسعه زندگى. زیرا انفاق براى رفع فقر، واجب یا مستحبّ است.

+ نوع انفاق و مورد و راه آن را باید از مکتب وحى آموخت. «یسئلونک»

+ سؤال مردم، زمینه‌ نزول پاسخ از طرف خداوند است. «یَسْئَلُونَکَ ... قُلْ»

+ انفاق، شامل کارهاى کوچک و بزرگ مى‌شود. «من خیر»

+ مال و دارایى دنیا، در دست افراد با ایمان، مایه‌ خیر است. «من خیر»

+ انفاق باید از چیزهاى خوب و مرغوب باشد. «من خیر»

+ انفاق، تنها در امور مالى نیست، هر نفع و بهره‌اى را در برمى‌گیرد. «من خیر»

+ بهترین مورد انفاق، والدین و بستگان هستند. «فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ ...»

+ انفاق به خویشان، مایه‌ استحکام پیوندهاى خانوادگى، و انفاق به دیگران، سبب جبران کمبودهاى مالى و عاطفى نیازمندان و برطرف نمودن اختلاف طبقاتى است. «فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ وَ الْیَتامى‌ وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ»

+ حکیم کسى است که در پاسخ، به چیزى اشاره کند که سؤال کننده از آن غافل است. در آیه از جنس انفاق سؤال شد، خداوند مورد را معیّن نمود. «ما ذا یُنْفِقُونَ ... فَلِلْوالِدَیْنِ ...»

+ اسلام، به طبقه‌ محروم توجّه خاصّى دارد. «الْمَساکِینِ»

+ عمل صالح، هرگز ضایع نمى‌شود. خواه آشکار صورت گیرد یا مخفیانه، کم باشد یا زیاد. «فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ»

+ ایمان به آگاهى خداوند از عمل ما، بهترین تشویق است. «فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 219

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی بخیر و نیکی :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّىٰ یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ (214) "


" (تنها راه رسیدن به بهشت اطاعت کامل از دستورات خداوند، داشتن وحدت و دوری از اختلافات است بنابراین) خیال نکنید که وارد بهشت می‌شوید بدون تحمل سختی‌ها، محرومیت‌ها و مشکلات مالی و جانی، همان‌طور که گذشتگان شما همین سختی‌ها و مشکلات را داشتند.

(گذشتگان شما با سختی‌ها و مشکلات زیادی مواجه شدند) تا جایی که حتی پیامبر و مومنانی که همراه پیامبر بودند در اثر حوادث تکان دهنده، متزلزل و مضطرب می‌شدند و می‌گفتند چه زمانی یاری خداوند نازل می‌شود (و ندا می‌آمد:) آگاه باشید که یاری خدا نزدیک است. (214) "











-------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ این آیه یادآور تحمل سختى از سوى مؤمنان گذشته و هشدار و تسلّایى براى مسلمانان است. حوادث سخت، آزمایش الهى است و مشکلاتى همچون حوادث تلخِ مالى و جانى‌ همه براى ساخته شدن انسان‌هاست.

+ هر بلایى را عطایى با وى است‌

هر کدورت را صفایى در پى است‌

زیر هر رنجى، گنجى معتبر

خار دیدى، چشم بگشا گل نگر

+ تأخیر استجابت دعا، مایه‌ تردید نشود. خداوند بارها وعده داده است که‌ «إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» «صافات/172» انبیا و بندگان ما حتماً یارى مى‌شوند. و «کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِی» «مجادله/21» خداوند نوشته است که من و فرستادگانم پیروز هستیم.

+ به هر حال خداوند وعده‌ پیروزى داده و ممکن است به دلائلى این وعده‌ها به تأخیر بیافتد، لکن این تأخیر نباید سبب تردید شود.

+ انتظار بهشت رفتن، تنها به خاطر ایمان داشتن و بدون سختى کشیدن، انتظار نادرستى است. «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ ...»

+ در سنّت‌هاى الهى، هیچ تغییرى نیست. همه ملّت‌ها و امتّ‌ها و افراد باید از کوران آزمایش بگذرند. «وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا»

+ توجّه به مشکلات دیگران، عامل تسکین است. از تاریخ، عبرت و الگو بگیریم. «مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ»

+ آماده باشیم، آزمایشات الهى به قدرى سخت است که بعضى مواقع انبیا را نیز مضطرب مى‌کند. «یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‌ نَصْرُ اللَّهِ»

+ در سختى‌ها، انبیا از مردم جدا نبودند. «یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ»

+ یکى از شروط استجابتِ دعا، اضطرار و قطع امید از غیر خداست. «مَتى‌ نَصْرُ اللَّهِ ... إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ»

+ آرام‌بخشِ همه‌ مشکلات، یاد نصرت خداوند است. «أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ»

+ مقاومت، زمینه‌ دریافت نصرت الهى است. «مَسَّتْهُمُ ... إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 218

يكشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی به طراوت شبنم صبحگاهی :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ ۚ وَ مَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ ۖ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ ۗ وَ اللَّهُ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ (213) "


" مردم (در آغاز آفرینش) یک امت بودند (و همگی بر یک راه و روش و دارای آئینی واحد بودند و در زندگی اولیه اجتماعی خودشان وحدت داشتند اما بعدها در اثر گسترش اجتماعات مختلف بشری و کثرت انسان‌ها، خواسته‌ها و سلیقه‌ها، نیز توسعه یافت و در اثر اختلاف سلیقه‌ها، اختلافات گوناگونی به وجود آمد بنابراین برای رفع اختلافات گوناگون بشر و رسیدن انسان‌ها به تکامل،) خداوند پیامبران دینی را با قانون الهی (یعنی دین) در میان ملت‌های مخلتف قرار داد تا برای آن‌ها حکومت (دینی ایجاد) کنند و با انذار و تبشیر مردم را هدایت و اختلافات آن‌ها را برطرف کنند ولی عمده اختلاف نظرها از سوی کسانی بود که دارای کتاب آسمانی بودند (یعنی برخی عالمان دین) که در اثر حسادت، از حق منحرف شدند و با وجود دلایل روشن باز هم به اختلاف می‌پرداختند.

خداوند آن دسته از مومنانی که در اختلاف نظرها به دنبال حق بودند، با اراده خودش آن‌ها را هدایت نمود و به راستی خداوند هر که را بخواهد (و شایسته بداند) به راه مستقیم هدایت می‌کند. (213) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ آنچه از این آیه استفاده مى‌شود این است که مردم در ابتدا زندگى ساده و بسیطى داشتند، ولى کم‌کم در اثر کثرت افراد و ازدیاد سلیقه‌ها، اختلافات و درگیرى‌ها پیش آمد. 

+ لازمه‌ زندگى اجتماعى، وجود قانون محکم و عادلانه‌اى است که بتواند اختلافات را حل نماید، خداوند پیامبران را براى حل اختلافات و رفع درگیرى‌ها، مبعوث نمود و کتاب‌هاى آسمانى را نازل نمود، ولى گروهى آگاهانه و از سر لجاجت، در برابر انذار و تبشیر پیامبران مقاومت کرده و خود بوجود آورنده‌ اختلافات دیگرى نیز شدند. امّا خداوند با لطف خویش افرادى که مستعد و پذیراى هدایت بودند، هدایت نمود و آنهایى که در اثر حسادت و یا ظلم مقابله مى‌کردند، به حال خود رها کرد تا کیفر خود را ببینند.

+ انتقاد قرآن، از اختلاف لجوجانه‌اى است که انسان حاضر به پذیرش داورى انبیا و قانون خداوند نباشد و گرنه اختلافى که عاقبت تسلیم عدالت شود، اشکالى ندارد. همچون اختلاف دو کفّه‌ ترازو که در حرکت‌هاى متضادّ خود، دنبال رسیدن به عدالت هستند. «فَهَدَى اللَّهُ ... لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ»

+ قانون و تمدن‌هاى بشرى، قادر بر حل اختلافات نیستند. زیرا هر گروه و فردى به دنبال خواست‌هاى خود است. حل اختلافات باید از طریق قانون الهى و داورى انبیا صورت گیرد. قانونى که مصون از تحریف و خطاست و داورى که از هوا و هوس و اغراض نفسانى معصوم است. «فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ ... مَعَهُمُ الْکِتابَ»

+ بهترین راه حل اختلاف، تقویت ایمان به معاد است. انبیا براى پیشگیرى از اختلافات، از بشارت و براى درمان آن‌ها، از انذار استفاده مى‌کنند. «مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ ... لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ»

+ خطوط کلّى اهداف انبیا یکى است. «النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ»

+ داورى انبیا، در چارچوب قوانین آسمانى است. «أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ ... لِیَحْکُمَ»

+ یکى از وظایف انبیا، ایجاد وحدت و تفرقه‌زدایى است. «لِیَحْکُمَ ... فِیمَا اخْتَلَفُوا»

+ قضاوت همه انبیا، یک گونه است. فرمود: «لِیَحْکُمَ» ونفرمود: «لیحکموا»

+ بدترین نوع اختلاف، اختلاف آگاهانه‌اى است که بخاطر حسادت و ظلم بوجود مى‌آید. «مَا اخْتَلَفَ فِیهِ ... مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ»

+ در بین مؤمنان هم اختلاف پیدا مى‌شود، ولى در پرتو ولایت خداوند، رهبرى مى‌شوند. «فَهَدَى اللَّهُ ... لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ»

+ ایمان، زمینه برخوردارى از هدایت خاصّ الهى است. «فَهَدَى اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا»

+ گرچه هدایت همه افراد به خواست خداوند است، ولى خواست خداوند بر اساس اختیار انسان است. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ»

+ صراط مستقیم، پایان دهنده اختلافات است. «اخْتَلَفُوا ... یَهْدِی ... صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 217

شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۳۴ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از نور و لبخند :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا ۘ وَ الَّذِینَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ۗ وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ (212) "


" زندگی (مادی و تجملات دنیا) در نظر کافران زینت یافته (و آن‌ها را فریب داده است و به همین دلیل) مومنان باتقوا را (به خاطر تهیدستی و فقرِ مادی) مسخره می‌کنند درحالی که همین مومنان (از لحاظ مقام معنوی) در روز قیامت بالاتر از آن‌ها خواهند بود (و از نعمت‌های بی‌شمار بهشتی بهره‌مند خواهند شد زیرا) خداوند هرکه را بخواهد (از فضل خودش) بی‌حساب روزی می‌دهد. (212) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ این آیه، هم هشدار به کفّار است که به زرق و برق دنیا، سرگرم و مست نشوید و مؤمنان را مسخره نکنید. زیرا قیامتى هست که صحنه‌ها عوض مى‌شوند. و هم موجب تسلّاى خاطر مؤمنان مى‌باشد که با تمسخر کافران، سست نشوند و به آینده امیدوار باشند.

+ کفر، دنیا را در نظر انسان جلوه مى‌دهد. «زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا» آرى، دنیا براى کسانى جلوه مى‌کند که به الطاف و نعمت‌هاى بى‌حساب قیامت، اعتقادى ندارند، ولى در نظر مؤمن، دنیا کجا و بهشت کجا.

+ دنیاگرایى عامل تحقیر و استهزاى دیگران مى‌شود. «زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا ... یَسْخَرُونَ»

+ مسخره کردن تهیدستان، شیوه دائمى اهل دنیاست. «یسخرون»

+ برترى در قیامت، مخصوص مؤمنانى است که زخم زبان کفّار، رشته تقواى آنها را پاره نکرده باشد. «وَ الَّذِینَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ»

+ رزق بى‌حساب، نشانه‌ لطف اوست، نه آنکه خداوند حساب آن‌را ندارد و یا حکیمانه تقسیم نمى‌کند. «یَرْزُقُ ... بِغَیْرِ حِسابٍ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 216

جمعه, ۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از لبخند و شادی :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

سَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَیْنَاهُمْ مِنْ آیَةٍ بَیِّنَةٍ ۗ وَ مَنْ یُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (211) "


" (ای انسان، با مطالعه و بررسی سرگذشت بنی‌اسرائیل، از آن‌ها) سوال کن (چرا) با آن همه معجزه‌ها و نعمت‌های الهی که به عنوان نشانه‌های روشن، خداوند در اختیارشان گذاشته بود (به جای اینکه از نعمت‌های الهی درست و به جا استفاده کنند، نعمت‌های الهی را زیر پا گذاشتند و استفاده نادرست کردند، پس بدانید طبق قانون خداوند) هرکس (کافر یا مسلمان) از نعمت‌ها و امکاناتی که خداوند در اختیارش قرار می‌دهد استفاده نادرست و کفران نعمت کند، پس (بداند که گرفتار عذاب شدید الهی خواهد شد زیرا که) قطعا خداوند سخت کیفر است. (211) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ به گفته روایات، نزدیک‌ترین تاریخ به مسلمانان در پیش آمدن حوادثِ گوناگون، تاریخ بنى‌اسرائیل است. خداوند به آنان، رهبرى همچون موسى و معجزات و الطاف خویش را مرحمت فرمود و آنان را از اسارت فرعون نجات داد. براى اداره زندگى آنان، قوانین آسمانى فرستاد و به لحاظ مادّى نیز زندگى خوبى براى آنان تأمین کرد. امّا کفران و تبدیل نعمت‌ها از سوى آنان به حدّى رسید که به جاى هارون، پیروى سامرى کردند و به جاى خداپرستى به گوساله پرستى روى آوردند تا آنکه خداوند که درباره‌ آنان‌ «فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ» «بقره/47» فرموده بود، در اثر چنین رفتارهایى فرمود: «باؤُ بِغَضَبٍ» «بقره/61»

+ از سنّت‌هاى ثابت الهى آن است که هر قوم و ملّتى، اعمّ از مسلمانان و غیر مسلمان، اگر نعمت‌هاى الهى را تبدیل و تغییر دهند، دچار قهر الهى خواهند شد. چنانکه امروزه دنیاى پیشرفته به جاى بهره‌گیرى مفید از تکنولوژى و صنعت، دنیا را به آتش و فساد کشانده است.

+ بررسى تاریخ و عبرت‌هاى آن لازم است. «سَلْ بَنِی إِسْرائِیلَ»

+ نعمت‌ها، مسئولیّت‌آورند و کوتاهى در آن کیفرآور. «مَنْ یُبَدِّلْ ... شَدِیدُ الْعِقابِ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 215

پنجشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از نگاه گرم خدا :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَ الْمَلَائِکَةُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ ۚ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (210) "


" ای پیامبر، منافقان گمراه پس از این همه دلایل روشنگر برای هدایتشان و رهایی از شیطان، باز هم تسلیم نمی‌شوند و بیهوده انتظار دارند که خداوند و فرشتگان مستقیما به سوی آن‌ها بیایند (و دلایل جدیدتر و روشن‎‌تریارائه بدهند اما چنین کاری را خداوند انجام نمی‌دهد، کارها و تصمیم‌ها با خداست نه با مردم بنابراین خداوند تصمیمش را درباره مجازات آن مردم گرفته است) و تصمیم خدا قطعی است و همه کارها به دست خداست. (210) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ دعوت انبیا از طریق استدلال و معجزه است، ولى گاهى مردمِ بهانه‌جو، انتظارات دیگرى داشتند.

+ خداوند بر انجام هرکارى قدرت دارد، ولى مى‌فرماید: اگر بعد از برآمدن انتظار شما باز هم لجاجت کنید، قهر الهى شما را فرا خواهد گرفت و دیگر مهلتى براى عذرخواهى و توبه در کار نیست. نمونه آن را در مائده آسمانى که از حضرت عیسى خواستند و یا ناقه‌اى که از حضرت صالح درخواست نمودند، مى‌بینیم که هرگاه نوع معجزه به درخواست مردم صورت گیرد، باید اطاعت حتمى باشد و گرنه قهر حتمى است. البتّه این در مواردى است که اصل انتظار محال نباشد، مانند دیدن خدا وگرنه اگر اصل توقّع نابجا باشد، پاسخ ردّ به آنان داده مى‌شود.

+ نظام آفرینش و تربیتى خداوند، بر محور انتظارات نابجاى شما نمى‌چرخد. ممکن است شما انتظار داشته باشید خداوند و فرشتگان در لابلاى ابرها، بالاى سر شما به صورت جسمى پیدا شوند و مستقیماً با خودتان حرف بزنند، ولى چنین چیزى ممکن نیست.

+ با وجود دلائل روشن بر رسالت پیامبر، توقّع نابجا ممنوع است. «هَلْ یَنْظُرُونَ»

+ انتظار رؤیت خدا و فرشتگان، بهانه‌اى براى فرار از پذیرش حقّ است. «یَنْظُرُونَ ... یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ ... وَ الْمَلائِکَةُ»

+ سرچشمه و بازگشت همه چیز به سوى خداست. چرا در انتظار دیدن خود او هستید، مگر آثار او را نمى‌بینید. «هَلْ یَنْظُرُونَ ... وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 214

چهارشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی به پاکی قطرات باران آسمانی :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْکُمُ الْبَیِّنَاتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ (209) "


" اگر پس از روشن شدن حقیقت برای شما باز هم از راه و روش‌های شیطان پیروی کنید و گمراه شوید بدانید که خداوند (برای مجازات شما) توانا و محکم کاراست. (209) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ خداوند، اتمام حجّت نموده است. «جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ»

+ کسانى که آگاهانه مرتکب خلاف مى‌شوند، در انتظار عذاب باشند. «زَلَلْتُمْ مِنْ‌ بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ ... عَزِیزٌ حَکِیمٌ»

+ عدم تسلیم شما، در عزّت خداوندى اثرى ندارد. «عَزِیزٌ»

+ گر جمله کائنات، کافر گردند

بر دامن کبریائیش، ننشیند گرد

+ کیفر خداوند بر اساس حکمت است. «حَکِیمٌ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 213

سه شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی بخیر و شادی :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (208) "


" ای مومنین، همگی خداوند را اطاعت کنید و کاملا تسلیم او بشوید و از وسوسه‌های شیطان پیروی نکنید زیرا شیطان دشمن آشکار شماست. (208) "










--------------

قسمتی از تفسیر این ایه در تفسیر نور:

+ قرآن، ایجاد رابطه‌ مسالمت‌آمیز با گروه‌هاى زیر را مطرح کرده است:

1- با مشرکانِ بى‌آزار. «لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ» «ممتحنه/8» با کسانى که سرجنگ با شما ندارند و مزاحم وطن شما نیستند، خوشرفتارى کنید.

2- با اهل کتاب. «قُلْ ... تَعالَوْا إِلى‌ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ» «آل‌عمران/64» به اهل کتاب بگو: بیایید تا در آنچه ما و شما هم عقیده هستیم، متّحد باشیم.

3- با دیگر مسلمانان. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً»

+ در چند آیه قبل‌ «بقره/197» درباره اجتماع بزرگ سیاسى عبادى حج فرمود: در آنجا فسق و جدال نباشد. پس مى‌توان جامعه‌اى بدون فسق و جدال تشکیل داد و چه بهتر که همیشه چنین باشیم و از گام‌هاى شیطانى که عامل تفرقه است دورى نمائیم.

+ ورود در فضاى سِلم و سلام و تسلیم امکان ندارد، مگر در سایه‌ ایمان. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»

+ سلیقه‌ها را کنار گذاشته، تنها تسلیم قانون خدا باشیم. «ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً»

+ ایجاد صلح، وظیفه‌ همه مسلمانان است. «کَافَّةً»

+ وسوسه‌هاى شیطان، انسان را مجبور به گناه نمى‌کند، بلکه انسان قدرت مقابله با شیطان را دارد و به همین دلیل از اطاعت او نهى شده است. «لا تَتَّبِعُوا»

+ شیطان، گام به گام انسان را منحرف مى‌کند. «خُطُواتِ»

+ راه‌هاى منحرف کردن شیطان، بسیار است. «خُطُواتِ»

+ شیطان، دشمن صلح و وحدت است و همه‌ نداهاى تفرقه‌انگیز، بلندگوهاى شیطانى هستند. «ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 212

پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی به زیبایی لبخند مادر :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ (207) "


" در میان مردم مومن کسانی (همچون حضرت علی(علیه السلام) ) هستند که جان خود را برای خشنودی و رضایت خداوند فدا می‌کنند و البته خداوند هم نسبت به چنین بندگانی بسیار مهربان است. (این آیه اشاره به «لیلة المبیت» است که حضرت علی(علیه السلام) برای دفع توطئه قتل پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در رختخواب آن حرت خوابید و با فداکاری از ترور پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) جلوگیری کرد). (207) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ ابن‌ابى‌الحدید که از علماى قرن هفتم اهل‌سنّت است، در شرح نهج‌البلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفته‌اند این آیه درباره على‌بن‌ابى‌طالب(علیه السلام) نازل شده است که در لیلةالمبیت در بستر رسول خدا(صلى الله علیه و آله و سلم) خوابید. و این موضوع در حدى از تواتر است که جز کافر یا دیوانه آنرا انکار نمى‌کند. «شرح نهج‌البلاغه، ج 13، ص 262»

+ مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیله‌اى یک نفر را براى کشتن پیامبر(صلى الله علیه و آله و سلم) انتخاب کنند و آن حضرت را دسته جمعى از بین ببرند تا بنى‌هاشم به خونخواهى او قیام نکنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر(صلى الله علیه و آله و سلم) از نقشه‌ آنان با خبر شد و على(علیه السلام) براى اینکه پیامبر به سلامت از مکّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن‌ حضرت نازل گردید.

+ گاهى باید براى احیاى یک معروف و یا محو یک منکر، جان را تسلیم کرد. حضرت على(علیه السلام) فرمودند: کسى که در راه امر به معروف و نهى از منکر کشته شود، یکى از مصادیق این آیه است. «تفسیر صافى، ج 1، ص 241»

+ نااهل، حرفش زیباست و انسان را به تعجّب وامى‌دارد، ولى مؤمن، عملش دنیا را متعجّب مى‌کند. «مِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ»، «مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ»

+ یاد ایثارگران را زنده بداریم. «مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی»

+ پیش مرگِ اولیاى خدا شدن، یک ارزش است. «مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی»

+ بزرگ‌ترین سود آن است که انسان بهترین متاع را که جان اوست به خالق خود بفروشد، آن هم نه براى بهشت و یا نجات از دوزخ، بلکه فقط براى کسب‌ رضاى او. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ»

+ در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگى براى جانفشانى همچون دریافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آیه، ستایش از کسى است که جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثه‌اى اتفاق نیفتاد. «مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ...»

+ رأفت خداوند، بهترین پاداش است. خداوند براى هرکارى پاداشى قرار داده است، امّا در این آیه مى‌فرماید: خداوند رئوف است. «اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»

  • گلاره خانوم