ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 216

جمعه, ۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از لبخند و شادی :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

سَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَیْنَاهُمْ مِنْ آیَةٍ بَیِّنَةٍ ۗ وَ مَنْ یُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (211) "


" (ای انسان، با مطالعه و بررسی سرگذشت بنی‌اسرائیل، از آن‌ها) سوال کن (چرا) با آن همه معجزه‌ها و نعمت‌های الهی که به عنوان نشانه‌های روشن، خداوند در اختیارشان گذاشته بود (به جای اینکه از نعمت‌های الهی درست و به جا استفاده کنند، نعمت‌های الهی را زیر پا گذاشتند و استفاده نادرست کردند، پس بدانید طبق قانون خداوند) هرکس (کافر یا مسلمان) از نعمت‌ها و امکاناتی که خداوند در اختیارش قرار می‌دهد استفاده نادرست و کفران نعمت کند، پس (بداند که گرفتار عذاب شدید الهی خواهد شد زیرا که) قطعا خداوند سخت کیفر است. (211) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ به گفته روایات، نزدیک‌ترین تاریخ به مسلمانان در پیش آمدن حوادثِ گوناگون، تاریخ بنى‌اسرائیل است. خداوند به آنان، رهبرى همچون موسى و معجزات و الطاف خویش را مرحمت فرمود و آنان را از اسارت فرعون نجات داد. براى اداره زندگى آنان، قوانین آسمانى فرستاد و به لحاظ مادّى نیز زندگى خوبى براى آنان تأمین کرد. امّا کفران و تبدیل نعمت‌ها از سوى آنان به حدّى رسید که به جاى هارون، پیروى سامرى کردند و به جاى خداپرستى به گوساله پرستى روى آوردند تا آنکه خداوند که درباره‌ آنان‌ «فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ» «بقره/47» فرموده بود، در اثر چنین رفتارهایى فرمود: «باؤُ بِغَضَبٍ» «بقره/61»

+ از سنّت‌هاى ثابت الهى آن است که هر قوم و ملّتى، اعمّ از مسلمانان و غیر مسلمان، اگر نعمت‌هاى الهى را تبدیل و تغییر دهند، دچار قهر الهى خواهند شد. چنانکه امروزه دنیاى پیشرفته به جاى بهره‌گیرى مفید از تکنولوژى و صنعت، دنیا را به آتش و فساد کشانده است.

+ بررسى تاریخ و عبرت‌هاى آن لازم است. «سَلْ بَنِی إِسْرائِیلَ»

+ نعمت‌ها، مسئولیّت‌آورند و کوتاهى در آن کیفرآور. «مَنْ یُبَدِّلْ ... شَدِیدُ الْعِقابِ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی