ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 204

شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از انوار فضل و رحمت الهی :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

ثُمَّ أَفِیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (199) "


" شما هم مثل سایر مردم مسلمان (پس از توقف در عرفات و مشعر الحرام به طور دسته‌جمعی به سوی سرزمین منا) حرکت کنید و از خداوند طلب بخشش و آمرزش نمایید البته خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. (199) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ در این آیه ضمن دستور به حرکت دسته‌جمعى همراه مردم، به اهل مکّه تذکّر مى‌دهد مبادا خیال کنید که چون اهل حرم یا از قبیله قریش و امثال آن هستید باید حرکات عبادى شما با دیگران فرقى داشته باشد، این خودبزرگ‌بینى‌ها را کنار گذاشته و همچون عموم مردم باشید.

+ اساساً یکى از آثار و فلسفه‌هاى حج، کنار زدن امتیازات پوشالى است. در آنجا انسان از کفش، کلاه، لباس، همسر و مسکن خود مى‌گذرد و قطره‌اى مى‌شود که به دریا ملحق شده است.

+ در این آیه، دو بار و در آیه قبل یک مرتبه کلمه «افاضة» بکار رفته که به معناى حرکت دسته جمعى است، این تکرار و اصرار نشان مى‌دهد که حرکت دسته جمعى در انجام عبادات ارزشمند است.

+ استغفار و ذکر خداوند، بهترین اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در این سرزمین‌ها اصل توقف، شرط است و هیچ عمل دیگرى واجب نیست، امّا در این آیات، قرآن ما را به ذکر خدا و یاد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته‌ خویش دعوت مى‌کند.

+ امتیازطلبى، تحت هر نام و عنوانى، ممنوع است. «أَفِیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفاضَ النَّاسُ»

+ حرکت دسته جمعى، ارزش دارد. «أَفِیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفاضَ النَّاسُ»

+ هرگز مأیوس نشویم، گذشته‌ها هرچه باشد استغفار چاره‌ساز است. زیرا او غفور و رحیم است. «وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی