ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 203

جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از لبخند و آرامش :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ ۚ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ ۖ وَ اذْکُرُوهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَ إِنْ کُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّینَ (198) "


" (ای حاجیان) در ایام حج اگر از فضل و لطف الهی به دنبال تجارت حلال و شرعی باشید گناهی ندارد.

(ای حاجیان در ادامه برنامه حج) هنگامی که از سرزمین عرفات (به سوی مشعر) حرکت کردید در مشعرالحرام به یاد و ذکر خدا مشغول شوید و او را به خاطر ایمکه به شما نعمت هدایت داده است یاد کنید برای اینکه قبل از هدایت خداوند، از گمراهان بودید. (198) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ از نشانه‌هاى جامعیّت اسلام آن است که در کنار اعمال عبادى حج، به زندگى مادّى و کسب معاش نیز توجّه دارد. همان‌گونه که در سوره جمعه در کنار دستور به شرکت در نماز جمعه، مى‌فرماید: بعد از پایان نماز به سراغ کسب معاش بروید. «جمعه/10» آرى، حج در عین‌ عبادت، اقتصاد است.

+ امام صادق(علیه السلام) فرمودند: یکى از آثار حج، تشکیل یک اجتماع بزرگ از مسلمانان نقاط مختلف جهان و نقل و انتقال انواع تجربیات مى‌باشد و زمینه‌ انجام مبادلات تجارى و اقتصادى است. «وسائل، ج 8، ص 9»

+ مبارزه با تحجّر از برنامه‌هاى قرآن است. گروهى فکر مى‌کردند دین امرى یک بُعدى و حج یک عبادت خشک است، اسلام این تفکّر را ردّ مى‌کند. «لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ»

+ درآمد حلال، فضل الهى است. قرآن بجاى واژه «کسب»، کلمه‌ «فضل» را به کار برده تا بگوید: درآمد حلال فضل الهى است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ»

+ گرچه تلاش و طلب از شماست؛ «تَبْتَغُوا» امّا رزق، فضل خداوند است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ»

+ رزق رسانى، از شئون ربوبیّت الهى است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ»

+ در رزق رسانى، دست خداوند باز است. کلمه «فضل» نکره آمده است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ»

+ انجام عبادات باید طبق دستور باشد. «وَ اذْکُرُوهُ کَما هَداکُمْ»

+ توجّه به توفیق الهى از یک سو و خطاها و گناهان گذشته‌ خود از طرف دیگر، عشق و علاقه انسان را به الطاف خداوند زیاد مى‌کند. «هَداکُمْ وَ إِنْ کُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّینَ»

+ سابقه خودتان را فراموش نکنید، او بود که شما را هدایت کرد. «إِنْ کُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّینَ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی