ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 179

دوشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از آوای خوش امید :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْکِتَابِ وَ یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۙ أُولَٰئِکَ مَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَ لَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ (174) "


" کسانی که آیات کتاب آسمانی را (تحریف و یا) کتمان کنند و به قیمت ناچیزی بفروشند (تا از این کار، مال یا موقعیت دنیوی به دست آوردند، در واقع) جز آتش به شکم‌هایشان فرو نمی‌برند و (این آتش همان آتش جهنم است که در قیامت به عنوان مجازات می‌خورند ولی مجازات آن‌ها فقط آتش نیست بلکه خداوند برای شکنجه روحی و توبیخ آنان) در روز قیامت با آن‌ها سخن نمی‌گوید و پاکشان نمی‌کند و برای آن‌ها عذابی دردناک (آماده شده) است. (174) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ دانشمندانِ یهود و نصارى تا قبل از آمدن پیامبر اسلام، به مردم وعده‌ آمدن آن حضرت را مى‌دادند و نشانه‌هایى را که در تورات و انجیل آمده بود براى مردم مى‌گفتند، ولى همین که پیامبر اسلام مبعوث شد و آن‌ها اقرار به رسالت آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام، مال و ... خود دیدند، حقیقت را کتمان نمودند، تا چند روزى بیشتر در مسند خود بمانند و تحفه و هدایایى بخورند، ولى این بهاى اندکى است که در برابر گناه بزرگ خود دریافت مى‌دارند و این درآمدها نیز چیزى جز آتش نیست که مى‌خورند.

+ در آیه قبل، به دنبال تحریم گوشت خوک و مردار، سخنى از مغفرت آمده است، ولى در این آیه که سخن از تحریم کتمان حقّ و گناهان مربوط به مسائل فکرى و فرهنگى است، لحن آیه بسیار تندتر شده و سخنى از مغفرت نیامده است. بگذریم که در آیه بعد این تهدیدات شدیدتر مى‌شود.

+ کتمان حقیقت، تنها درباره رسالت پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله و سلم) نبوده است. کسانى که درباره جانشین واقعى پیامبر نیز کتمان حقیقت کنند، دچار این عقوبت خواهند شد. آنانکه ماجراى غدیر خم را در کتب تفسیر و تاریخ خود محو و مسیر آیات را تحریف و توجیه مى‌کنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ دیگران مى‌فرستند، دچار کتمان حقیقت شده‌اند.

+ دنیاگرایى، بزرگترین خطر براى علما و دانشمندان است. «یَکْتُمُونَ، یَشْتَرُونَ»

+ دین فروشى، به هر قیمتى که باشد خسارت است، زیرا حقایق و معارف کتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. «ثَمَناً قَلِیلًا»

+ خوردنى‌هاى حرام، به صورت آتش تجسّم مى‌یابند. «ما یَأْکُلُونَ ... إِلَّا النَّارَ»

+ اشیا داراى یک وجهه باطنى و ملکوتى هستند که در قیامت به آن شکل تجسّم مى‌یابند. «فِی بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ»

+ کیفر، باید متناسب با جرم باشد. آنانکه در دنیا راه شنیدن کلام خدا را بر مردم بسته‌اند، در قیامت از لذّت استماع کلام خدا محروم مى‌شوند. «لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ»

+ عذاب‌هاى قیامت، هم جسمى و هم روحى است. «لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی