ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 173

پنجشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از عطر نرگس و یاس :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (۱۶۸) "


" ای مردم، هر آنچه (از نعمت‌های الهی) در زمین موجود است به شرط حلال و پاکیزه بودن می‌توانید از آن نعمت‌ها و روزی‌ها بخورید البته مواظب باشید که از وسوسه‌های شیطان (در رعایت حلال و حرام و پاکیزه بودن نعمت‌ها) پیروی نکنید. (زیرا شیطان کار حلال را حرام و نیز حرام را حلال معرفی و جلوه می‌نماید و پاک را با ناپاک مخلوط و مشتبه می‌سازد). (۱۶۸) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ اسلام، همواره مردم را به بهره‌بردن از نعمت‌هاى پاک وحلالِ خداوند، سفارش نموده و با هرگونه رهبانیّت و زهد بى‌جا مبارزه مى‌نماید. لذا هم خوردنى‌هاى ناسالم را از شیطان مى‌داند؛ «إِنَّمَا الْخَمْرُ ... رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ» «مائده/90» و هم نخوردن نابجا را گام شیطان مى‌داند؛ «کُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ» زیرا در برخى از نقل‌هاى تاریخى آمده است که بعضى از طوائف عرب، قسمتى از زراعت و حیوانات را بدون دلیل برخود حرام کرده بودند و گاهى نیز این تحریم‌ها را به خداوند نسبت مى‌دادند. آیه نازل شد تا رفع ابهام شود.

+ اسلام، به زندگى مادّى انسان توجّه کامل دارد و در رأس آنها نیازهاى غذایى است که در این مورد، دهها آیه و صدها حدیث آمده است. یکى از وظایف انبیا نیز بیان خوردنى‌ها و آشامیدنى‌هاى حلال وحرام براى مردم است.

+ در تفسیر برهان از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که شخصى به نام طارق، تصمیم گرفته بود تا از همسرش جدا شده و زندگى راهبانه‌اى داشته باشد. حضرت فرمود: «ان هذا من خطوات الشیطان» این از گام‌هاى شیطان است.

+ شرط اساسى در مصرف، دو چیز است: حلال بودن، پاکیزه و دل‌پسند بودن. «کُلُوا ... حَلالًا طَیِّباً»

+ اسلام با بعضى ریاضت‌ها مخالف است. «کُلُوا»

+ بهره‌گیرى از محرّمات و چیزهاى پلید و ناپاک، پیروى کردن از شیطان است. «کُلُوا ... حَلالًا طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ»

+ نیازهاى طبیعى بشر، گاهى زمینه‌اى براى انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزش‌هاى آن توجّه داشت. «کُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ ...»

+ شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف مى‌کند. باید از همان قدم اوّل مواظبت کرد. «خُطُواتِ الشَّیْطانِ»

+ شیطان براى انحراف مردم، از راههاى گوناگونى وارد مى‌شود. «خُطُواتِ»

+ وادار نمودن مردم به استفاده از حرام‌ها و بازداشتن آنان از نعمت‌هاى حلال، نمودى از دشمنى آشکار شیطان است. «کُلُوا ... حَلالًا طَیِّباً ... إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی