ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 157

يكشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از لبخند رضایت خدا :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی وَ لَا تَکْفُرُونِ (152) "


" پس (ای مسلمانان، با شناخت نعمت‌های مادی و معنوی و سپاس‌گزاری عملی و با اطاعت از من) به یاد من باشید تا من نیز به یاد شما باشم و نیز شکرگزار (نعمت‌های) من باشید و (با عمل نکردن و توجه نکردن به نعمت‌هایم) کفران (نعمت و ناسپاسی مرا) نکنید (و عملا شکر نعمت‌هایم را به جا آورید تا اینکه من هم در همه حال به یاد شما باشم و رحمت و نصرتم را شامل حال شما کنم.) (۱۵۲) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ خداوند در برخى آیات مى‌فرماید: «اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ» «بقره/40» نعمت‌هاى مرا یاد کنید. ولى در این آیه مى‌فرماید: «فَاذْکُرُونِی» یاد خود من باشید. و این بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است.

+ این آیه، نشانگر نهایت لطف خداوند به بنده است. انسانى که جهل، فقر، فنا و حقارت، از ویژگى‌هاى اوست، چقدر مورد لطف قرار گرفته که خداوندِ علیم، غنى، باقى و عزیز به او مى‌گوید: مرا یاد کن تا ترا یاد کنم. مگر یاد کردن ما چه ارزشى دارد؟ مگر نه این است که یاد کردن ما نیز خود توفیقى از سوى اوست؟

+ یاد کردن خدا تنها با زبان نیست، با دل و جان باید خدا را یاد کرد. یاد خدا هنگام گناه و دست کشیدن از آن، یاد واقعى است. و شاید بهترین نوع یاد کردن خداوند، نماز است.

+ موانع ذکر خداوند:

الف: شیطان. «فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ» «مجادله/19» شیطان، آنها را از یاد خدا غافل کرد.

ب: تکاثر و رقابت‌ها. «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ» «تکاثر/1» شما را افزون‌خواهى، سرگرم ساخت.

ج: آرزوها و خیال. «وَ یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ» «حجر/3» آرزو، آنها را سرگرم نمود.

+ اثرات یاد خدا:

  • یاد نعمت‌هاى او، رمز معرفت و شکر اوست.
  • یاد قدرت بى پایان او، رمز توکّل به اوست.
  • یاد علم و آگاهى او، رمز حیا و تقواى ماست.
  • یاد الطاف او، رمز محبّت به اوست.
  • یاد عدالت او، رمز خوف از اوست.
  • یاد امدادهاى او، رمز امید و رجاست.

+ خداوند، به انسان شخصیّت مى‌بخشد و مقام انسان را تا جایى بالا مى‌برد که مى‌فرماید: تو یاد من باش، تا من هم یاد تو باشم. «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ»

+ ذکر خدا و نعمت‌هاى او، زمینه‌ شکر و سپاس است. چنانکه غفلت از یاد خدا، مایه‌ کفران است.«فَاذْکُرُونِی، اشْکُرُوا لِی وَ لا تَکْفُرُونِ»

نظرات (۱)

  • همیار رایانه
  • همیار رایانه (9099071728 )  پاسخگوی تلفنی سوالات و مشکلات رایانه، موبایل ، تبلت ، لب تاب، مشکلات اینستاگرام و تلگرام و ....

    وبلاگ عالی  و مطالب آموزنده  و مفید  بود .

    همیار رایانه پاسخگوی تلفنی سوالات ومشکلات رایانه وموبایل

    شماره تماس  9099071728 

    www.hamyarrayaneh.ir  سایت:

    تلگرام : https://t.me/HamyarRayaneh

    اینستاگرام :

    https://instagram.com/_u/hamyarrayaneh

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی