ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 155

جمعه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از عطر شکوفه های سیب :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَ حَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِی وَ لِأُتِمَّ نِعْمَتِی عَلَیْکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ (۱۵۰) "


" (ای پیامبر در هر شهری بودی) و از هرجا خارج شدی (هنگام نماز) به طرف مسجدالحرام رو کن. (و همچنین شما مسلمانان نیز از این پس) هرکجا بودید‌ (به هنگام نماز) روی خود را به طرف مسجدالحرام (قبله جدید) برگردانید.

(و با این کار راه هرگونه بهانه‌جویی را از آنها سلب کنید) تا اینکه علیه شما هیچ‌گونه دلیل و بهانه‌ای نداشته باشند مگر کسانی که ستم کار هستند (که آنها هیچ‌گونه دلیل و برهانی نمی‌پذیرند و هیچ وقت دست از اشکال‌تراشی و لجبازی برنمی‌دارند) پس شما از آنان (دشمنان ستمکار) نترسید (و فقط) از (مخالفت با فرمانِ) من بترسید.

(هدف از قبله جدید) این است که نعمتم را بر شما (مسلمانان) کامل کنم تا اینکه (در پرتو امتحان الهی) هدایت شوید. (۱۵۰) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ تکرار موضوع تغییر قبله در آیات متعدّد، نشانه‌ اهمیّت آن است.

+ البتّه منافقان آرام نگرفته و با تغییر قبله، خرده‌گیرى‌هاى خود را شروع کرده و مى‌گفتند: پیامبر، ثبات رأى ندارد. در هر حال خداوند با تأکید و تکرار، مسلمانان را براى پذیرش موضوع و ثبات قدم آماده مى‌سازد و یادآور مى‌شود، آنان که دنبال حجت و دلیل باشند، بر شما خرده نخواهند گرفت، ولى افراد ظالم که حقیقت را کتمان مى‌کنند، از بهانه‌جویى دست بر نخواهند داشت و شما نباید به آنان اعتنا کنید، و از آنان نترسید و فقط از خداوند بترسید.

+ قبله، نشانه و مظهر توحید است. قبله، آرم و نشانه‌ مسلمانان است. در نهج‌البلاغه از کعبه به عنوان عَلَم یعنى پرچم و نشانه‌ آشکار اسلام یاد شده است. بت‌پرستان و ستاره پرستان هنگام نیایش، به سوى بت و یا ستاره و ماه توجّه مى‌کردند، امّا اسلام توجّه به خانه خدا را به جاى آن قرار داد و روى کردن به سوى قبله را نشانه‌ توجّه به خدا شمرده است.

+ قبله عامل وحدت مسلمانان است. اگر از فراز کره‌ زمین بر مسلمانان نظر کنیم، مى‌بینیم آنان هر روز پنج بار با نظم و ترتیب خاصّ، به سوى قبله توجّه مى‌کنند. کعبه، قرارگاه و آمادگاه حرکت‌ها و انقلاب‌هاى الهى بوده است. از حضرت ابراهیم(علیه السلام) و حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله و سلم) گرفته تا امام حسین(علیه السلام) و در آینده حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف)‌ ، همگى از کنار کعبه حرکت خود را شروع کرده و مى‌کنند. در عظمت کعبه همین بس که مسلمانان به اهل قبله معروفند.

+ مسلمانان باید از هر کارى که بهانه به دست دشمن مى‌دهد پرهیز کنند. «لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ»

+ نفى سلطه‌ دیگران و رسیدن به استقلال، یک ارزش است. «لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ»

+ تغییر قبله، عامل خنثى سازى ایرادهاى بى‌جا و بهانه‌تراشى‌هاى اهل کتاب و مشرکان و منافقان مى‌باشد. «لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ»

+ دشمنان خارجى، بزرگترین خطر براى مسلمانان نیستند، بى‌تقوایى خطر اصلى است. «فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِی»

+ تعیین قبله‌ مخصوص براى مسلمانان، زمینه‌ اتمام نعمت خدا بر آنهاست. «وَ لِأُتِمَّ نِعْمَتِی عَلَیْکُمْ»

+ تعیین قبله و نماز خواندن به سوى مسجدالحرام، زمینه‌ هدایت مؤمنان است. «لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»

+ هدایت، داراى مراحلى است. با آنکه مخاطب آیه مسلمانان هستند که هدایت شده‌اند، پس منظور دست‌یابى به مراحل بالاترى از آن است. «لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»

نظرات (۱)

  • همیار رایانه
  • همیار رایانه (9099071728 )  پاسخگوی تلفنی سوالات و مشکلات رایانه، موبایل ، تبلت ، لب تاب، مشکلات اینستاگرام و تلگرام و ....

    وبلاگ عالی  و مطالب آموزنده  و مفید  بود .

    همیار رایانه پاسخگوی تلفنی سوالات ومشکلات رایانه وموبایل

    شماره تماس  9099071728 

    www.hamyarrayaneh.ir  سایت:

    تلگرام : https://t.me/HamyarRayaneh

    اینستاگرام :

    https://instagram.com/_u/hamyarrayaneh

    پاسخ:
    تشکر
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی