ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 149

جمعه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۱۳ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی رنگی رنگی و شاد :)

 

 

 

 

" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ ۖ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَ حَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ ۗ وَ إِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۗ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ (144) "

 

" (ای پیامبر) ما قطعا نگاه های انتظار آمیز تو را به سوی آسمان (جهت تعیین قبله جدید) می بینیم و حتما تو را به سوی قبله ای که از آن راضی باشی، بر می گردانیم.

(ای پیامبر، در پاسخ به درخواست قبله جدید و تعیین مسجد الحرام به عنوان قبله جدید) از این پس (از بیت المقدس) به سوی مسجدالحرام رو کن و شما مسلمانان نیز از این پس هرکجا بودید، برگردید به سوی مسجدالحرام (قبله جدید).

کسانی که اهل کتاب هستند، حتما می دانند که آن (فرمان تغییر قبله) حق بوده و از جانب پروردگار است (زیرا در کتاب های آسمانی خود این مطلب را خوانده اند ولی کتمان می کنند) و خداوند از این عمل آنها غافل نیست. (144) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ رضایت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله و سلم) از قبله بودن کعبه، دلائلى داشت از جمله:

الف: کعبه، قبله‌ ابراهیم(علیه السلام) بود.

ب: از زخم زبان، تحقیر و استهزاى یهود آسوده مى‌شد.

ج: استقلال مسلمانان به اثبات مى‌رسید.

د: به اوّلین پایگاه توحید یعنى کعبه، توجّه مى‌شد.

+ چون مسئله‌ تغییر قبله یک حادثه‌ مهمّى بود، لذا در آیه، دوبار در مورد توجّه به کعبه، فرمان داده شده است: یک‌بار خطاب به پیامبر با لفظ؛ «وَجْهِکَ» و یک‌بار خطاب به مسلمانان با کلمه؛ «وُجُوهَکُمْ»

+ آسمان، سرچشمه‌ نزول وحى و نظرگاه انبیاست. «نَرى‌ تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ»

+ خداوند به خواسته انسان‌ها آگاه است. «فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها»

+ تشریع و تغییر احکام، از طرف خداوند است و پیامبر از پیش خود، دستورى صادر نمى‌کند. «فَوَلُّوا ...»

+ ادب پیامبر در نزد خداوند به قدرى است که تقاضاى تغییر قبله را به زبان نمى‌آورد، بلکه تنها با نگاه، انتظارش را مطرح مى‌نماید. «قَدْ نَرى‌ تَقَلُّبَ وَجْهِکَ»

+ خداوند رضایت رسولش را مى‌خواهد و رضاى خداوند در رضاى رسول اوست. «قِبْلَةً تَرْضاها»

+ قرآن، دانشمندانى که حقیقت را مى‌دانند، ولى باز هم طفره مى‌روند، تهدید و نکوهش مى‌کند. «لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ ... وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ»

+ نباید دستورات دین را به مردم سخت گرفت. «شطر» به معنى سمت است. یعنى به سمت مسجدالحرام ایستادن کافى است و لازم نیست بطور دقیق روبه کعبه باشد. «فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی