ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

-109-

دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۰۱ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از فکرای خوب و موفقیت های عالی :)

 

 

 

 

" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَ قُولُوا انْظُرْنَا وَ اسْمَعُوا ۗ وَ لِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ (104) "

 

" ای مومنان (به پیامبرتان) نگویید «راعنا» (که این کلمه دو پهلو بوده و برای دشمنان زمینه سوء استفاده ایجاد می کند بلکه) بگویی «انظرنا» (یعنی به ما نظر کن که این کلمه شفاف است و موجب شبهه و شایعه سازی نیست) پس (همین دستور خداوند را) بشنوید و عمل کنید (و مطمئن باشید که) برای کافران (که به بهانه های مختلف به پیامبر اسلام اهانت و با مکتب اسلام عناد و لجاجت دارند) عذاب بسیار دردناکی خواهد بود. (104) "

 

 

 

 

 

 

 

 

--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ برخى از مسلمانان براى اینکه سخنان پیامبر را خوب درک کنند، درخواست مى‌کردند که آن حضرت با تأنّى و رعایت حال آنان سخن بگوید. این تقاضا را با کلمه‌ «راعِنا» مى‌گفتند. یعنى مراعاتمان کن. ولى چون این تعبیر در عرف یهود، نوعى دشنام تلقى مى‌شد، آیه نازل شد که بجاى‌ «راعِنا» بگویید: «انْظُرْنا» تا دشمن سوء استفاده نکند.

* «راعنا» از ماده‌ى «رعى» به معنى مهلت دادن است. ولى یهود کلمه‌ى «راعنا» را از ماده‌ى «الرعونة» که به معنى کودنى و حماقت است، مى‌گرفتند.

+ این اوّلین آیه از آغاز قرآن است که با خطاب: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»* شروع مى‌شود. و از این به بعد بیش از هشتاد مورد وجود دارد که با همین خطاب آمده است.

+ توجّه به انعکاس حرف‌ها داشته باشید. «لا تَقُولُوا راعِنا ...» ممکن است افرادى با حسن نیّت سخن بگویند، ولى باید بازتاب آنرا نیز در نظر داشته باشند.

+ اسلام، به انتخاب واژه‌هاى مناسب، بیان سنجیده و نحوه‌ طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. «وَ قُولُوا انْظُرْنا»

+ اگر دیگران را سفارش به مراعات ادب مى‌کنیم، باید ابتدا خودمان در سخن با مردم، رعایت ادب را بکنیم. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» خطاب محترمانه است.

+ اگر از چیزى نهى مى‌شود، بهتر است جایگزین مناسب آن معرّفى شود. «لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا»


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی