ختم قرآن 208
سلام علیکم
صبح همگی به سپیدی گلهای یاس :)
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
۞
وَ اذْکُرُوا اللَّهَ فِی أَیَّامٍ مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِی
یَوْمَیْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَیْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَیْهِ
ۚ لِمَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ
تُحْشَرُونَ (203) "
" (در روزهای 11، 12 و 13 ذیحجه یعنی سه روز پس از پایان مراسم حج) به یاد خدا و ذکر او مشغول شوید (البته ذکر خداوند را) دو روز زودتر انجام دهید یا دیرتر هیچ اشکالی ندارد (به شرط اینکه) تقوا داشته باشید و از مخالفت با دستورات خداوند بپرهیزید و بدانید که حتما (برای حسابرسی در صحرای محشر) جمه آوری میشوید (همانطور که در صحرای عرفات، مشعر و منا به فرمان خداوند جمع میشوید). (203) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+ این آیه مىفرماید: کسى که در خارج شدن از سرزمین مِنى عجله کند و روز دوازدهم بعد از ظهر بیرون آمده و به مکّه رود، گناهى بر او نیست، چنانکه اگر کسى شب سیزدهم را نیز در مِنى بماند، گناهى بر او نیست.
+ زمان در دعا اثر دارد. «فِی أَیَّامٍ مَعْدُوداتٍ»
+ خداوند در سایه لطف خود، راه را بر مردم تنگ نمىکند. «فَمَنْ تَعَجَّلَ ... وَ مَنْ تَأَخَّرَ»
+ اساس کار، تقواست. «لِمَنِ اتَّقى» به فرموده روایات مراد از «تقوى» در اینجا دورى کردن از محرّمات در حال احرام مىباشد.
+ تعجیل در خروج از سرزمین منى در روز 12 ذىالحجة یا تأخیر تا روز 13، باید همراه تقوا باشد. «لِمَنِ اتَّقى»
+ اگر عجله براى نشان دادن زرنگى یا هدف فاسدى باشد و یا اضافه ماندن در آن سرزمین جهت خودنمایى و شهرت باشد، عمل فاسد مىشود.
+ کارِ مقدّس و سرزمینِ مقدّس به تنهایى کافى نیست، انسان نیز باید مقدّس و با تقوا باشد. دوبار کلمه «تقوى» در کنار هم براى زائران خانهى خدا آن هم در سرزمین منى، مىتواند نشانهى این باشد که شیطان در همهجا نفوذ دارد.
+ ایمان به معاد، قوىترین عامل تقواست. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ ... أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»