ختم قرآن 195
سلام علیکم
صبح همگی پر از حس خوب زندگی :)
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَ قَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَ لَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ (190) "
"
(ای مسلمانان) بجنگید در راه خدا با کسانی که با شما میجنگند و (حتی در
میدان جنگ) تجاوزگر و ستمکار نباشید زیرا خداوند تجاوزگران و ستمکاران را
دوست ندارد. (190) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+ در این آیه ضمن تصریح به ضرورت دفاع و مقابله در برابر تجاوز دیگران، یادآور مىشود که در میدان جنگ نیز از حدود و مرزهاى الهى تجاوز نکرده و متعرض بیماران، زنان، کودکان و سالمندانى که با شما کارى ندارند نشوید. قبل از دعوت آنان به اسلام، دست به اسلحه نبرید و شروع کننده جنگ نباشید و مقرّرات و عواطف انسانى را حتّى در جنگ مراعات کنید.
+ بعضى از صفات، در شرایط مختلف ارزش خود را از دست مىدهند؛ مثلا ترحّم یک ارزش است، ولى ترحّم بر پلنگ تیز دندان، ستمکارى بر گوسفندان است.
+ هر یک از سخاوت و شجاعت ممکن است در شرایطى کمارزش یا پرارزش یا بىارزش شود، لکن تنها صفتى که هرگز از ارزش نمىافتد، مسئله عدالت است که در هر زمان و مکان و نسبت به هر فرد، دوست یا دشمن یک ارزش است.
+ برخورد با دشمن دو مرحله دارد:
1- بىاعتنایى و اعراض. «دَعْ أَذاهُمْ» «احزاب/48»، «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ» «نساء/63»
2- خشونت و جنگ. «وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ» «توبه/73»، «وَ قاتِلُوا ... الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ» «بقره/190»
+ جنگ مسلمانان، براى دفاع از خود و دین خداوند است، لکن هدف دشمن از جنگ، خاموش کردن نور خدا؛ «لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ» «صف/8» و به تسلیم کشاندن مسلمانان است. «لَنْ تَرْضى عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لَا النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» «بقره/120»
+ دفاع و مقابله به مثل، از حقوق انسانى است. اگر کسى با ما جنگید ما هم با او مىجنگیم. «قاتِلُوا ... الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ»
+ هدف از جنگ در اسلام، گرفتن آب و خاک و یا استعمار و انتقام نیست، بلکه هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهاى فاسد و آزادسازى افکار و نجات انسانها از خرافات و موهومات مىباشد. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ»
+ حتّى در جنگ باید عدالت و حقّ رعایت شود. «قاتِلُوا ... لا تَعْتَدُوا» بارها قرآن با جمله «لاتعتدوا» سفارش کرده که در انجام هر فرمانى از حدود و مرزها تجاوز نشود.
+ ظلم و ستم و ایستادگى در مقابل دین خدا، رشته محبّت الهى را پاره مىکند. «إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ»
+ تنها حضور در جبهه سبب قرب الهى نیست، بلکه محبوبیّت نزد پروردگار زمانى است که در جنگ عادل باشیم و حقوق را رعایت کنیم. «لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ»
+ در جنگ، هدف باید فقط خدا باشد، نه هوسها، تعصّبها، غنائم، ریا و سمعه. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ»
+ حتّى در دفاع از حقّ طبیعى خود، باید خدا را در نظر گرفت. با آنکه آنان جنگ را علیه شما آغاز کردند و شما باید دفاع کنید، ولى باز هم «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» باشد.