ختم قرآن 186
سلام علیکم
صبح همگی پر از نور و روشنایی :)
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَمَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (181) "
"
پس کسانی که بعد از شنیدن وصیت، آن را تغییر دهند (مرتکب گناه شده) و
گناهش بر عهده کسانی که ان را تغیسیر میدهند (و بدانند که) قطعا خداوند
شنوا و (از گناهشان) آگاه است. (181) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+ این آیه نیز هشدارى است به کسانى که در صدد تغییر و یا تبدیل وصیّت دیگران برمىآیند. اگر کسى بعد از شنیدن و باخبر شدن از موضوع وصیّت و موارد مصرف آن، دست به تغییر یا تبدیل آن بزند، گناه این تغییر و تبدیل به گردن همان کسى است که این عمل ناشایست را مرتکب شده است، ولى وصیّت کننده به پاداش خود مىرسد. مثلًا اگر کسى وصیّت کند که به صد فقیر کمک شود، ولى به جاى صد فقیر، اموال او را به دیگران دهند و آنان نیز خبر نداشته و مال را مصرف کنند، در این صورت وصیّت کننده که از دنیا رفته، به پاداش کمک به فقرا مىرسد و گیرندگان بىخبر هم گنهکار نیستند، در این میان، گناه تنها به عهده کسى است که وصیّت را تغییر داده است و باید بداند که خداوند شنوا و آگاه است و کیفر این خیانت را در دنیا و آخرت به او خواهد داد.
+ تغییر وصیّت از سوى دیگران، حرام است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ ... فَإِنَّما إِثْمُهُ»
+ حقّ مالکیّت، بعد از مرگ نیز محترم است و کسى حقّ تغییر وصیّت را ندارد. «فَمَنْ بَدَّلَهُ ... فَإِنَّما إِثْمُهُ»
+ گناه آگاهانه و مغرضانه، خطرناکتر است. «بَعْدَ ما سَمِعَهُ»
+ ایمان به اینکه ما در محضر خدا هستیم، بهترین عامل تقوا و دورى از تغییر و تبدیل وصیّت مردم است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ ... إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»