ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 182

دوشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از لحظات ناب و لبخند :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

۞ لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَٰکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلَائِکَةِ وَ الْکِتَابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَىٰ وَ الْیَتَامَىٰ وَ الْمَسَاکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائِلِینَ وَ فِی الرِّقَابِ وَ أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا ۖ وَ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177) "


" (ای قوم یهود) نیکوکاری به این نیست که (هنگام نماز) به سوی مشرق یا مغرب رو کنید بلکه (مسئله اصلی، خود نماز و اطاعت از دستورات الهی است، بنابراین به جای بحث و سر‌و‌صدا بر سر قبله و سمت نماز، با عمل و اطاعت از دستورات خداوند نیکوکار واقعی باشید و) نیکوکار واقعی کسی است که ایمان به خداوند و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران الهی داشته باشد و مال خود را با اینکه دوست دارد به خویشاوندان نیازمند و یتیمان و بیچارگان و در راه‌ماندگان و تهیدستان و (برای آزاد شدن) بردگان، عطا کند.

و نماز را به پا می‌دارد و زکات (واجب مالش را) می‌پردازد و (افرادی که چنین هستند) به عهد و پیمان (و قول و قراری) که متعهد می‌شوند، وفا می‌کنند و در سختی‌ها و بیماری‌ها و در میدان جنگ و جهاد، صبر و استقامت می‌کنند و آن‌ها (واقعا) راستگو هستند (و در حرف و عملشان صداقت دیده می‎‌شود) و آن‌ها همان پرهیزکاران واقعی هستند. (177) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ این آیه جامع‌ترین آیه قرآن است. زیرا اصول مهم اعتقادى، عملى و اخلاقى در آن مطرح گردیده است.

+ در تفسیر المیزان از رسول خدا(صلى الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمودند: هر کس به این آیه عمل کند، ایمانش کامل است.

+ این آیه پانزده صفت نیک را در سه بخشِ ایمان، عمل و اخلاق بیان نموده است. در بخش ایمان، به مسئله ایمان به خدا، فرشتگان، انبیا، قیامت و کتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زکات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى و روانى مثل صبر در برابر مشکلات، اشاره گردیده است. و در بخش اخلاقى به وفاى به عهد و دل کندن از مادّیات و ترحّم به فقرا اشاره شده است.

+ صبر، مادر همه کمالات است و قرآن راه رسیدن به بهشت را صبر مى‌داند؛ «أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا» «فرقان/75» به آنان جایگاه بلند داده مى‌شود، به پاس بردبارى که کردند.

+ براى رسیدن به کمالِ تقوا، انفاقِ واجب و غیر واجب، هر دو لازم است.

+ بعضى از مردم به مستمندان کمک مى‌کنند، ولى حقوق واجب خود را نمى‌پردازند و برخى دیگر به پرداخت خمس و زکات اکتفا مى‌کنند و نسبت به فقرا و محرومان در بخشش‌هاى مستحبّى بى‌تفاوت مى‌شوند. این آیه، مؤمن واقعى را کسى مى‌داند که هم حقوق واجب را بپردازد و هم انفاق مستحبّ را انجام دهد. به همین دلیل در روایات مى‌خوانیم: در اموال ثروتمندان، غیر از زکات نیز حقّى براى محرومان است. «تفسیر قرطبى» و کسى که سیر بخوابد در حالى که همسایه او گرسنه باشد، ایمان کامل به خدا و قیامت ندارد. «کافى، ج 2، ص 665»

+ به جاى محتواى دین، به سراغ ظاهر نرویم و از اهداف اصلى باز نمانیم. «لَیْسَ الْبِرَّ ... وَ لکِنَّ الْبِرَّ»

+ یکى از وظایف انبیا و کتب آسمانى، تغییر فرهنگ مردم است. «لَیْسَ الْبِرَّ ... وَ لکِنَّ الْبِرَّ»

+ ایمان، مقدّم بر عمل است. «مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ ... آتَى الْمالَ»

+ ایمان به خدا و روز قیامت همراه با ایمان به همه‌ انبیا و ملائکه لازم است. «آمَنَ بِاللَّهِ ... وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِیِّینَ»

+ ارتباط با خدا در کنار ارتباط با مردم و تعاون اجتماعى در حوادث و گرفتارى‌ها مطرح است. «آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ... وَ آتَى الْمالَ عَلى‌ حُبِّهِ»

+ تمام کارهاى نیک، درسایه ایمان به خدا شکل مى‌گیرد. «آمَنَ بِاللَّهِ ... آتَى الْمالَ»

+ هدف اسلام از انفاق، تنها سیر کردن گرسنگان نیست، بلکه دل کندن صاحب مال از مال نیز هست. «عَلى‌ حُبِّهِ»

+ نیکوکاران، مال و دارایى خود را با رغبت و علاقه در راه خدا انفاق مى‌کنند. «آتَى الْمالَ عَلى‌ حُبِّهِ»

+ در انفاق، بستگان نیازمند بر سایر گروه‌هاى مستمند، اولویّت دارند. «ذَوِی الْقُرْبى‌ وَ الْیَتامى‌ ...»

+ سائل را ردّ نکنید، گرچه فقیر، مسکین، در راه مانده و فامیل نباشد. کلمه‌ى «السائلین» به صورت مستقل مطرح شده است. «وَ الْمَساکِینَ وَ ... السَّائِلِینَ»

+ ایمان و نماز و زکات، بدون شرکت در جهاد کامل نمى‌شود. «وَ حِینَ الْبَأْسِ ... أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا»

+ مدّعیان ایمان بسیارند، ولى مؤمنان واقعى که به تمام محتواى دین عمل کنند، گروهى اندک هستند. «أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا»

+ نشانه‌ صداقت، عمل به وظایف دینى و تعهّدات اجتماعى است. «أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا»

+ متّقى کسى است که عملش، عقایدش را تأیید کند. «آتَى الْمالَ ... أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»



گ.ن:

+ واقعا یکی از آیات خیلی لذت بخش قرآنه :)

+ پیشنهاد می‌کنم آیه رو حتما با معنی و تفسیر و با دقت و تامل بخونیم :)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی