ختم قرآن 179
سلام علیکم
صبح همگی پر از آوای خوش امید :)
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّ
الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْکِتَابِ وَ
یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۙ أُولَٰئِکَ مَا یَأْکُلُونَ فِی
بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَ لَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ
الْقِیَامَةِ وَ لَا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ (174) "
"
کسانی که آیات کتاب آسمانی را (تحریف و یا) کتمان کنند و به قیمت ناچیزی
بفروشند (تا از این کار، مال یا موقعیت دنیوی به دست آوردند، در واقع) جز
آتش به شکمهایشان فرو نمیبرند و (این آتش همان آتش جهنم است که در قیامت
به عنوان مجازات میخورند ولی مجازات آنها فقط آتش نیست بلکه خداوند برای
شکنجه روحی و توبیخ آنان) در روز قیامت با آنها سخن نمیگوید و پاکشان
نمیکند و برای آنها عذابی دردناک (آماده شده) است. (174) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+
دانشمندانِ یهود و نصارى تا قبل از آمدن پیامبر اسلام، به مردم وعده آمدن
آن حضرت را مىدادند و نشانههایى را که در تورات و انجیل آمده بود براى
مردم مىگفتند، ولى همین که پیامبر اسلام مبعوث شد و آنها اقرار به رسالت
آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام، مال و ... خود دیدند، حقیقت را
کتمان نمودند، تا چند روزى بیشتر در مسند خود بمانند و تحفه و هدایایى
بخورند، ولى این بهاى اندکى است که در برابر گناه بزرگ خود دریافت مىدارند
و این درآمدها نیز چیزى جز آتش نیست که مىخورند.
+ در آیه قبل، به دنبال تحریم گوشت خوک و مردار، سخنى از مغفرت آمده است، ولى در این آیه که سخن از تحریم کتمان حقّ و گناهان مربوط به مسائل فکرى و فرهنگى است، لحن آیه بسیار تندتر شده و سخنى از مغفرت نیامده است. بگذریم که در آیه بعد این تهدیدات شدیدتر مىشود.
+ کتمان حقیقت، تنها درباره رسالت پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله و سلم) نبوده است. کسانى که درباره جانشین واقعى پیامبر نیز کتمان حقیقت کنند، دچار این عقوبت خواهند شد. آنانکه ماجراى غدیر خم را در کتب تفسیر و تاریخ خود محو و مسیر آیات را تحریف و توجیه مىکنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ دیگران مىفرستند، دچار کتمان حقیقت شدهاند.
+ دنیاگرایى، بزرگترین خطر براى علما و دانشمندان است. «یَکْتُمُونَ، یَشْتَرُونَ»
+ دین فروشى، به هر قیمتى که باشد خسارت است، زیرا حقایق و معارف کتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. «ثَمَناً قَلِیلًا»
+ خوردنىهاى حرام، به صورت آتش تجسّم مىیابند. «ما یَأْکُلُونَ ... إِلَّا النَّارَ»
+ اشیا داراى یک وجهه باطنى و ملکوتى هستند که در قیامت به آن شکل تجسّم مىیابند. «فِی بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ»
+ کیفر، باید متناسب با جرم باشد. آنانکه در دنیا راه شنیدن کلام خدا را بر مردم بستهاند، در قیامت از لذّت استماع کلام خدا محروم مىشوند. «لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ»
+ عذابهاى قیامت، هم جسمى و هم روحى است. «لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ»