ختم قرآن 176
سلام علیکم
صبح همگی پر از لبخند خدا :)
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَ
مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِمَا لَا یَسْمَعُ
إِلَّا دُعَاءً وَ نِدَاءً ۚ صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَعْقِلُونَ (171) "
"
(ای پیامبر) داستان (تو در دعوت این) کافران (به سوی ایمان) همچون داستان
کسی است که (گوسفندان و حیوانات را برای نجات از خطر) فریاد میزند ولی
آنها جز سر و صدایی (و فریادی، مطلبی را) نمیشنوند (و نمیفهمند؛ در واقع
کافران مانند افراد) کر و لال و کور هستند و چیزی نمیفهمند. (171) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+ «دعا» به معناى خواندن از نزدیک و «نداء» براى خواندن از راه دور است.
+ در این آیه دو تشبیه است: یکى تشبیه دعوت کننده حقّ، به چوپان. و دیگرى تشبیه کافران، به حیواناتى که از کلام چوپان چیزى جز فریاد نمىفهمند. یعنى اى پیامبر! مثال تو در دعوت این قومِ بىایمان به سوى حقّ و شکستن سدهاى تقلید کورکورانه، همچون کسى است که گوسفندان و حیوانات را براى نجات از خطر صدا مىزند و آنها این پیام را درک نمىکنند. زیرا چشم و گوش دل آنها بسته شده و در واقع کر و لال و نابینا هستند.
+ ارزش چشم و گوش و زبان، به آن است که مقدّمه تعقّل باشد، وگرنه حیوانات نیز چشم و گوش دارند. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ»
+ راه شناخت، پرسیدن، گوش کردن و دیدن همراه با تفکّر است. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ»
+ اشخاص بىتفاوت در برابر دعوت حقّ، پنج صفت تحقیرآمیز دارند: مثل حیوانند، کورند، کرند، لالند و بىعقلند. «مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا ... فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ»