ختم قرآن 173
سلام علیکم
صبح همگی پر از عطر نرگس و یاس :)
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
یَا
أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا
تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ
(۱۶۸) "
" ای مردم، هر آنچه (از
نعمتهای الهی) در زمین موجود است به شرط حلال و پاکیزه بودن میتوانید از
آن نعمتها و روزیها بخورید البته مواظب باشید که از وسوسههای شیطان (در
رعایت حلال و حرام و پاکیزه بودن نعمتها) پیروی نکنید. (زیرا شیطان کار
حلال را حرام و نیز حرام را حلال معرفی و جلوه مینماید و پاک را با ناپاک
مخلوط و مشتبه میسازد). (۱۶۸) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+ اسلام، همواره مردم را به بهرهبردن از نعمتهاى پاک وحلالِ خداوند، سفارش نموده و با هرگونه رهبانیّت و زهد بىجا مبارزه مىنماید. لذا هم خوردنىهاى ناسالم را از شیطان مىداند؛ «إِنَّمَا الْخَمْرُ ... رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ» «مائده/90» و هم نخوردن نابجا را گام شیطان مىداند؛ «کُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ» زیرا در برخى از نقلهاى تاریخى آمده است که بعضى از طوائف عرب، قسمتى از زراعت و حیوانات را بدون دلیل برخود حرام کرده بودند و گاهى نیز این تحریمها را به خداوند نسبت مىدادند. آیه نازل شد تا رفع ابهام شود.
+ اسلام، به زندگى مادّى انسان توجّه کامل دارد و در رأس آنها نیازهاى غذایى است که در این مورد، دهها آیه و صدها حدیث آمده است. یکى از وظایف انبیا نیز بیان خوردنىها و آشامیدنىهاى حلال وحرام براى مردم است.
+ در تفسیر برهان از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که شخصى به نام طارق، تصمیم گرفته بود تا از همسرش جدا شده و زندگى راهبانهاى داشته باشد. حضرت فرمود: «ان هذا من خطوات الشیطان» این از گامهاى شیطان است.
+ شرط اساسى در مصرف، دو چیز است: حلال بودن، پاکیزه و دلپسند بودن. «کُلُوا ... حَلالًا طَیِّباً»
+ اسلام با بعضى ریاضتها مخالف است. «کُلُوا»
+ بهرهگیرى از محرّمات و چیزهاى پلید و ناپاک، پیروى کردن از شیطان است. «کُلُوا ... حَلالًا طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ»
+ نیازهاى طبیعى بشر، گاهى زمینهاى براى انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزشهاى آن توجّه داشت. «کُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ ...»
+ شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف مىکند. باید از همان قدم اوّل مواظبت کرد. «خُطُواتِ الشَّیْطانِ»
+ شیطان براى انحراف مردم، از راههاى گوناگونى وارد مىشود. «خُطُواتِ»
+ وادار نمودن مردم به استفاده از حرامها و بازداشتن آنان از نعمتهاى حلال، نمودى از دشمنى آشکار شیطان است. «کُلُوا ... حَلالًا طَیِّباً ... إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»