ختم قرآن 169
سلام علیکم
صبح همگی شیرین به شیرنی عسل :)
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّ
فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَ
النَّهَارِ وَ الْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ
النَّاسَ وَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْیَا
بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَ بَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ وَ
تَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَ السَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَ
الْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (164) "
"
مسلما (تفکر و اندیشه) در آفرینش آسمانها و زمین، و رفت و آمد شب و روز، و
حرکت کشتیها در دریا برای سود رساندن به مردم و روییدن گیاهان به وسیله
آب باران و همچنین وجود انواع جنبندگان و جانداران و حرکت بادها و ابرها،
همه نشانههایی است برای اندیشه و تفکر در یگانگی خداوند. (بنابراین اگر
خدای واحد نبود این هماهنگی و نظم دقیق در این همه آفریدههای عالم وجود
نداشت). (164) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+ هماهنگى میان عناصر طبیعت و اجزاى هستى و قوانین حاکم بر آنها، همه نشاندهنده حاکمیّت و قدرت و اراده خداى یگانه است.
+ سعدى مىگوید:
آفرینش، همه تدبیر خداوند دل است
دل ندارد، که ندارد به خداوند اقرار
کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحند
نه همه مستمعى، فهم کند این اسرار
عقل، حیران شود از خوشه زرین عنب
فهم، عاجز شود از حبّه یاقوت انار
پاک و بىعیب، خدایى که به تقدیر عزیز
ماه و خورشید، مسخّر کند و لیل و نهار
+ شناخت طبیعت، یکى از راههاى خداشناسى است که شناخت آن، قدرت، حکمت و یکتایى او را در بر دارد. «إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ ... فِی خَلْقِ السَّماواتِ ... لَآیاتٍ»
+ خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «إِلهٌ واحِدٌ»
+ هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... وَ الْفُلْکِ»
+ هر موجودى در جهان هستى، آیهاى از آیات کتاب خداوند در طبیعت است.«لَآیاتٍ»
+ برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار
هر ورقش دفترى است، معرفت کردگار
+ تنها خردمندان از نگاه در هستى، درس خداشناسى مىگیرند. «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ ... لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ»