ختم قرآن 162
سلام علیکم
صبح همگی پر از لبخند رضایت خدا :)
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
أُولَٰئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ ۖ وَ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157) "
"
صابران (در اثر صبر و تحمل و بندگی خدا) مشمول لطف و رحمتهای ویژه خداوند
واقع میشوند و فقط آنها از هدایت یافتگان هستند. (157) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+ کلمه «صلوات» از واژهى «صلو» به معنى ورود در نعمت ورحمت است، بر خلاف واژه «صلى» که به معناى ورود در قهر و غضب است.
+ خداوند بر مؤمنانى که در مشکلات، صبر و مقاومت کردهاند، خود درود و صلوات مىفرستد؛ «صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ» ولى درباره مؤمنان مرفّه که زکات اموالشان را مىپردازند، دستور مىدهد پیامبر(صلى الله علیه و آله و سلم) درود بفرستد. «صلّ علیهم» «توبه/103»
+ خداوند، صابران را غرق در رحمت خاصّ خود مىکند. «عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ»
+ تشویق صابران از طرف خداوند، به ما مىآموزد که باید ایثارگران و صابران و مجاهدان، در جامعه از کرامت و احترام خاصّى برخوردار باشند. «عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ ...»
+ تشویق، از شئون ربوبیّت و لازمه تربیت است. «صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ»
+ هدایت صابران، قطعى و مسلّم است. با آنکه در قرآن، هدایت یافتن بسیارى از انسانها، تنها یک آرزو است؛ «لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ»* ولى در مورد صابران، هدایت آنان قطعى تلقّى شده است. «أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»
+ هدایت، مراحلى دارد. با اینکه گویندگانِ «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» مؤمنان و هدایتشدگان هستند، ولى مرحله بالاتر را بعد از صبر و دریافت صلوات و رحمت الهى کسب مىکنند. «أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»