-111
سلام علیکم
صبح همگی پر از اتفاقای زیبا و خوش :)
" بِسمِ اللهِ الرَحمَانِ الرَحِیمِ
۞ مَا نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (106) "
" (یهودیان اعتراض می کردند که چرا خداوند بعضی از آیات را تغییر می دهد، خداوند در پاسخ آنها می فرماید:) اگر ما حکمی را نسخ یا متروک می کنیم (و آیه ای را تغییر می دهیم یا پیامبری را به جای پیامبر قبلی می فرستیم، همه این مسائل اولا از اختیارات خاص خداوند است و بشر حق ندارد برای خداوند تکلیفی تعیین نماید و ثانیا در اینگونه موارد «یعنی تغییر و حذف آیه و حکم یا دین الهی» هیچ گونه جای سوال و تعجب نیست، زیرا می فرماید: ما در اینگونه موارد یا) بهتر از قبلی می آوریم یا (حداقل) مثل همان را جایگزین می کنیم مسلما خداوند بر اجرای هر کاری توانایی و اختیار تام دارد. (106) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+ این آیه در مقام پاسخ به تبلیغات سوء یهود است. آنان سؤال مىکردند چرا در اسلام برخى قوانین تغییر پیدا مىکند؟ چرا قبله از بیتالمقدّس به کعبه تغییر یافت؟ اگر اوّلى درست بود پس دستور دوّم چیست؟ و اگر دستور دوّم درست است پس اعمال قبلى شما باطل است.
قرآن به این ایرادها پاسخ مىگوید: ما هیچ حکمى را نسخ نمىکنیم یا آن را به تأخیر نمىاندازیم مگر بهتر از آن یا همانندش را جانشین آن مىسازیم.
+ آنان از اهداف و آثار تربیتى، اجتماعى و سیاسى احکام غافل هستند. همان گونه که پزشک براى بیمار در یک مرحله دارویى تجویز مىکند، ولى وقتى حال مریض کمى بهبود یافت، برنامه دارویى و درمان او را تغییر مىدهد. یا معلّم با پیشرفت درس دانشآموز، برنامه درسى او را تغییر مىدهد، خداوند نیز در زمانها و شرایط مختلف و متفاوت، برنامههاى تکاملى بشر را تغییر مىدهد.
+ انسان همراه با نیازهاى فطرى و ثابت خویش، گاهى در شرایط خاصّ اجتماعى، اقتصادى، سیاسى و نظامى نیز قرار مىگیرد. در این موارد در کنار قوانین و مقررات واحکام ثابت، باید دستورالعملهاى متغیر داشته باشد که از طریق نسخ یا فرمان پیامبر و جانشینان او به مردم ابلاغ شود. «ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ»
+ تغییر احکام، دلیل بر شکست طرح قبلى نیست، بلکه نشانه توجّه به مسائل جدید و تغییرى حکیمانه است. همانند تغییر کتاب و معلّم. «ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ ... نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها ...»
+ گرچه در ظاهر دستورها متغیر و انبیا متعدّدند، ولى لطف خدا همواره یکسان است. «مِثْلِها»
+ جعل احکام و همچنین تغییر و تأخیر آنها، بدست خداست. «نَنْسَخْ، نُنْسِها»
+ همواره باید بهتر یا همانند جایگزین شود، نه پستتر. «نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها»
- ۹۶/۱۰/۲۰