ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

ختم قرآن 234

سه شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از عشق و لبخند :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ ۗ وَ لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئًا إِلَّا أَنْ یَخَافَا أَلَّا یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا فِیمَا افْتَدَتْ بِهِ ۗ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (229) "


" (مرد می‌تواند حداکثر زنش را) دو بار طلاق (بدهد و در این دو طلاق می‎‌تواند بر او برگردد و آشتی کند) و به خوبی زندگی کند (و اما بعد از دوبار طلاق و آشتی، مرد باید او را) یا به نیکی رها سازد (و یا در جدا شدن آزاد بگذارد).

و حلال نیست (بر شما مردان) اگر چیزی (مهریه‌ای) که به زنانتان داده‌اید باز پس بگیرید. (تنها در یک صورت باز پس گرفتن مهریه اشکالی ندارد و آن در صورتی است که زن تمایل به ادامه زندگی نداشته باشد) و هر دو (زن و مرد) بترسند که حدود الهی در زندگی مراعات نخواهد شد پس اگر بترسید در ادامه زندگیتان حدود الهی و حقوق زن و شوهری اجرا نمی‌شود، اشکالی ندارد که زن مهریه‌اش را به عنوان فدیه به شوهرش بدهد (و طلاق بگیرد) اینها قانون طلاق است  پس کسانی که (از این قانون الهی) تجاوز و تخلف کنند (در واقع) آن‌ها ظالم و ستمگر هستند. (229) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ در جاهلیّت، طلاق دادن و رجوع کردن به زن، امرى عادّى و بدون محدودیّت بود. امّا اسلام، حداکثر سه بار طلاق و دو بار رجوع را جایز دانست تا حرمتِ زن و خانواده حفظ شود. «تفسیر مجمع‌البیان»

+ در اسلام، طلاق امرى منفور و بدترین حلال نام گذارى شده است، ولى گاهى عدم توافق تا جایى است که امکان ادامه زندگى براى دو طرف نیست.

+ در این آیه علاوه بر طلاق رجعى که از سوى مرد است، طرح طلاق خُلع که پیشنهاد طلاق از سوى زن است نیز ارائه شده است. به این معنا که زن، مهریه خود یا چیز دیگرى را فداى آزاد سازى خود قرار دهد و طلاق بگیرد.

+ در قطع رابطه با دیگران، نباید آخرین تصمیم را یک مرتبه گرفت، بلکه باید میدان را براى فکر و بازگشت باز گذاشت. «الطَّلاقُ مَرَّتانِ»

+ آزار و ضرر رسانى به همسر، ممنوع است. مرد نباید به قصد کام گرفتن یا ضربه روحى زدن به زن، به او رجوع نموده و سپس او را رها کند. «فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ»

+ در همسر دارى باید از سلیقه‌هاى شخصى و ناشناخته دورى کرد و به زندگى عادّى و عرفى تن در داد. «فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ»

+ تلخى جدایى را با شیرینى هدیه و احسان جبران کنید. «أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ»

+ طلاق، نباید عامل کینه، خشونت و انتقام باشد، بلکه در صورت ضرورتِ طلاق، نیکى و احسان شرط اساسى است. «أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ»

+ اصل در زندگى، نگه‌دارى همسر است، نه رها کردن او. کلمه «امساک» همه جا قبل از کلمه «تسریح» آمده است. «فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ»

+ حقوق و احکام در اسلام، از اخلاق و عاطفه جدا نیست. کلمات «احسان» و «معروف» نشانه‌ همین موضوع است. «فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ»

+ مراعات حقوق، لازم است. مرد، حقّ ندارد از مهریه زن که حقّ قطعى اوست چیزى را پس بگیرد. «لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئاً»

+ خواسته‌هاى مرد و زن باید در چارچوب حدود الهى باشد. «إِلَّا أَنْ یَخافا أَلَّا یُقِیما حُدُودَ اللَّهِ»

+ تنها نظر زن و شوهر در مورد طلاق کافى نیست، بلکه باید دیگران نیز به ادامه زندگى آنان امیدى نداشته باشند. «یَخافا ... فَإِنْ خِفْتُمْ» گاهى زن و شوهر مى‌گویند: با هم توافق اخلاقى نداریم، امّا این حرف برخاسته از هیجان آن‌هاست. لذا قرآن در کنار خوف زن وشوهر «یَخافا» پاى مردم را به میان کشیده که آنان نیز این ناسازگارى را درک کنند. «خِفْتُمْ»

+ در تصمیم گیرى‌ها باید محور اصلى، اقامه‌ حدود الهى و انجام وظایف باشد. اگر حدود الهى مراعات مى‌شود ازدواج باقى بماند وگرنه طلاق مطرح‌ شود. «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا یُقِیما حُدُودَ اللَّهِ»

+ طرحِ «طلاق خُلع» براى آن است که زن بتواند خود را از بن‌بست خارج سازد. «افْتَدَتْ بِهِ»

+ اسلام با ادامه زندگى به صورت تحمیلى و با اجبار و اکراه، موافق نیست. در صورتى که زن به اندازه‌اى در فشار است که حاضر است مهریه‌ خود را ببخشید تا رها شود، اسلام راه را براى وى باز گذاشته است. البتّه مرد ملزم به پذیرش طلاق خلع نیست. «فَلا جُناحَ عَلَیْهِما فِیمَا افْتَدَتْ بِهِ»

+ شکستن قانون الهى، ظلم است. «وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 233

دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از نور و رنگ :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ الْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ ۚ وَ لَا یَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ یَکْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِی أَرْحَامِهِنَّ إِنْ کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَٰلِکَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا ۚ وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَ لِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَ اللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ (228) "


" زنانی که طلاق داده شوند باید به مدت سه پاکی (از عادت ماهانه عدّه نگه‌دارند یعنی تقریبا سه ماه) منتظر بمانند (تا وضعیتشان از لحاظ حاملگی معلوم شود) و اگر به روز قیامت و خداوند ایمان دارند جایز نیست اگر حامله بودند (حاملگیشان را) پنهان کنند (و در مدتی که زنان دوران عده را نگه‌می‌دارند) شوهر قبلی‌شان از جهت (ازدواج و) برگشتن به زندگی (نسبت به خواستگاران جدید) در اولویت می‌باشد (به شرط اینکه شوهر قبلی قصد اذیت و ضرر زدن نداشته باشد بلکه) به قصد اصلاح (و سازش به زندگیشان برگردد).

برای زنان (حقوقی است که مردان باید انجام دهند) و مثل آن بر عهده زنان (نیز وظایفی است که باید حقوق مردان را) به طور شایسته (انجام دهند) البته مردان (به لحاظ اینکه مسئولیت و تکالیف سنگینی دارند از نظر حقوق) نسبت به زنان برتری دارند (بنابراین خداوند نیز بر اساس همین مسئولیت‌ها و تکالیف از روی حکمت الهی حقوقی را به تناسب هرکدام قانون‌گذاری کرده است زیرا) خداوند حکیم و تواناست. (228) "











--------------

قسمتی از تفسیر این ایه در تفسیر نور:

+ مهلتِ عدّه، ضامن حفظ حقوق خانواده است. زیرا در این مدّت هم فرصتى براى فکر و بازگشتن به زندگى اوّلیه پیدا مى‌شود و هیجان‌ها فروکش مى‌کند، و هم مشخّص مى‌گردد که زن باردار است یا نه، تا اگر تصمیم بر ازدواج دیگرى دارد، نسل مرد بعدى با شوهر قبلى اشتباه نگردد.

+ رجوع مرد به همسر در ایّام عدّه، تابع هیچگونه تشریفات خاصّى نیست، برخلاف طلاق که شرایط و تشریفات زیادى را لازم دارد.

+ زن به محض طلاق، حقّ ازدواج با دیگرى را ندارد. «وَ الْمُطَلَّقاتُ یَتَرَبَّصْنَ»

+ در طلاق، نباید فرزندان از حقوق خود محروم شوند. «ما خَلَقَ اللَّهُ فِی أَرْحامِهِنَّ»

+ بهترین ضامن اجراى قوانین، ایمان به خداوند است. «لا یَحِلُّ لَهُنَّ ... إِنْ کُنَّ یُؤْمِنَّ»

+ اولویّت در ادامه زندگى، با شوهر اوّل است. «بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ»

+ حسن نیّت در رجوع، یک اصل است. مبادا شوهر فقط به خاطر مسائل جنسى رجوع کند و دوباره بى‌تفاوت گردد. «إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً»

+ مسئولیّت، حقّ آور است. هرکسى وظیفه‌اى برئدوش گرفت، حقّى نیز پیدا مى‌کند. مثلًا والدین در مورد فرزند وظیفه‌اى دارند و لذا حقّى هم بر فرزند دارند. «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ»

+ در برخورد با زن، باید عدالت مراعات شود. «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ»

+ در جاهلیّت بر ضرر زنان، قوانین قطعى بود که اسلام آن ضررها را جبران کرد. «لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ» «علیهن» دلالت بر ضرر مى‌کند.

+ تبعیض، در شرائط یکسان ممنوع است، ولى تفاوت به جهت اختلاف در انجام تکالیف یا استعدادها یا نیازها مانعى ندارد. «وَ لِلرِّجالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ»

+ مردان حقّ ندارند از قدرت خود سوء استفاده کنند که قدرت اصلى از آن خداوند است. «عَزِیزٌ حَکِیمٌ»

+ عدّه نگه‌داشتن، از برنامه‌هاى حکیمانه‌ الهى است. «وَ اللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 232

سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از عطر خــدا :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلَاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (227) "


" و اگر تصمیم گرفتند که (با سوگند باطل) طلاق بدهند پس (بدانند که از حقیقت این تصمیم) خداوند آگاه است. (227) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ این آیه‌ کوتاه، در عین اینکه طلاق را بلامانع مى‌داند، ولى در مفهوم آن، این هشدار و تهدید نیز وجود دارد که اگر مردان تصمیم بر طلاق گرفتند، دیگر وعده‌ مغفرت و رحمت در کار نیست و خداوند نسبت به کردار آنان شنوا و آگاه است و مى‌داند که آیا هواپرستى، شوهر را وادار کرده تا از قانون طلاق سوء استفاده کند و یا اینکه به راستى وضعیّت خانوادگى چنان اقتضا مى‌کرد که از همدیگر جدا شوند؟

+ اسلام، طلاق را با همه تلخى‌ها و زشتى‌هایش مى‌پذیرد، ولى بلاتکلیف گذاشتن همسر را نمى‌پذیرد. «وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ»

+ تصمیم طلاق با مرد است. «عَزَمُوا»

+ از هواپرستى و تصمیمى که زندگى زن را تباه مى‌کند پرهیز نمایید. «فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»

  • گلاره خانوم

ختم قرآن 231

يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از لبخند شیرین :)

 

 

 

 

 

" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

لِلَّذِینَ یُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ ۖ فَإِنْ فَاءُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (226) "

 

" کسانی که (مثل زمان جاهلیت) سوگند می‌خورند که زناشویی‌شان را با همسرانشان (برای همیشه) ترک کنند، (طبق قانون اسلام) فقط چهار ماه مهلت دارند(که تصمیم نهایی را در مورد بازگشت به زندگی و یا طلاق دادن بگیرند) پس اگر (از این سوگند و تصمیم بیهوده منصرف شدند و) برگشتند (برای زندگی با همسرشان مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرند زیرا) خداوند آمرزنده مهربان است. (226) "

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ اسلام، حامى مظلومان است. زنان، در طول تاریخ مورد ظلم و تضییع حقوق قرار گرفته‌اند و قرآن بارها از آن‌ها حمایت نموده است. «لِلَّذِینَ یُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ»

+ مبارزه با بساط سنّت‌هاى خرافى و جاهلى، از اصول وظایف انبیا است. «لِلَّذِینَ یُؤْلُونَ»

+ انسان براى بدترین کارها، گاهى مقدّس‌ترین نام‌ها را دستاویز قرار مى‌دهد. «یُؤْلُونَ»

+ توجّه به حقوق و نیازهاى روحى و غریزى زن، یک اصل است. «تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ»

+ براى بازگشت افراد و اتخاذ تصمیم عاقلانه، فرصتى لازم است. «أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ»

+ به جاى دعوت به طلاق، باید مردم را به ادامه زندگى تشویق کرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگى، رمز دریافت مغفرت و رحمت خداوندى است. «فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»

  • گلاره خانوم