ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 215

پنجشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی پر از نگاه گرم خدا :)






" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَ الْمَلَائِکَةُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ ۚ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (210) "


" ای پیامبر، منافقان گمراه پس از این همه دلایل روشنگر برای هدایتشان و رهایی از شیطان، باز هم تسلیم نمی‌شوند و بیهوده انتظار دارند که خداوند و فرشتگان مستقیما به سوی آن‌ها بیایند (و دلایل جدیدتر و روشن‎‌تریارائه بدهند اما چنین کاری را خداوند انجام نمی‌دهد، کارها و تصمیم‌ها با خداست نه با مردم بنابراین خداوند تصمیمش را درباره مجازات آن مردم گرفته است) و تصمیم خدا قطعی است و همه کارها به دست خداست. (210) "











--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ دعوت انبیا از طریق استدلال و معجزه است، ولى گاهى مردمِ بهانه‌جو، انتظارات دیگرى داشتند.

+ خداوند بر انجام هرکارى قدرت دارد، ولى مى‌فرماید: اگر بعد از برآمدن انتظار شما باز هم لجاجت کنید، قهر الهى شما را فرا خواهد گرفت و دیگر مهلتى براى عذرخواهى و توبه در کار نیست. نمونه آن را در مائده آسمانى که از حضرت عیسى خواستند و یا ناقه‌اى که از حضرت صالح درخواست نمودند، مى‌بینیم که هرگاه نوع معجزه به درخواست مردم صورت گیرد، باید اطاعت حتمى باشد و گرنه قهر حتمى است. البتّه این در مواردى است که اصل انتظار محال نباشد، مانند دیدن خدا وگرنه اگر اصل توقّع نابجا باشد، پاسخ ردّ به آنان داده مى‌شود.

+ نظام آفرینش و تربیتى خداوند، بر محور انتظارات نابجاى شما نمى‌چرخد. ممکن است شما انتظار داشته باشید خداوند و فرشتگان در لابلاى ابرها، بالاى سر شما به صورت جسمى پیدا شوند و مستقیماً با خودتان حرف بزنند، ولى چنین چیزى ممکن نیست.

+ با وجود دلائل روشن بر رسالت پیامبر، توقّع نابجا ممنوع است. «هَلْ یَنْظُرُونَ»

+ انتظار رؤیت خدا و فرشتگان، بهانه‌اى براى فرار از پذیرش حقّ است. «یَنْظُرُونَ ... یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ ... وَ الْمَلائِکَةُ»

+ سرچشمه و بازگشت همه چیز به سوى خداست. چرا در انتظار دیدن خود او هستید، مگر آثار او را نمى‌بینید. «هَلْ یَنْظُرُونَ ... وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی