ختم قرآن 187
سلام علیکم
صبح همگی پر از لبخند رضایت حضرت حق :)
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
فَمَنْ خَافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفًا أَوْ إِثْمًا فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلَا إِثْمَ عَلَیْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (182) "
"
اگر کسی بترسد که وصیتکننده خطایی یا خلافی (در نوشتن وصیتنامه یا تقسیم
عادلانه اموال بین ورثهها) کرده است میتواند (چنین وصیتنامهای را) اصلاح
کند و (اینگونه تغییر دادن وصیتنامه) ناه نیست (زیرا که) یقینا خداوند
آمرزنده مهربان است. (182) "
--------------
قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:
+ آنچه در اسلام ممنوع شده، تغییر و تبدیل وصیّتهاى صحیح است، ولى اگر وصیّت سبب فتنه و یا خلاف موازین شرع بود، تغییر آن اشکال ندارد. چنانکه اگر وصیّت کننده بیش از یک سوم اموالش را وصیّت کند، مىتوان آن مقدار را کم کرد، اگر سفارش به گناه کرد، مىتوان وصیّت را تغییر داد، یا اگر عمل به وصیّت ایجاد فتنه و فساد کند، مىتوان زیر نظر حاکم اسلامى در وصیّت تغییراتى داد. بنابراین در اسلام بنبست وجود ندارد و چون هدف تمام اعمال رسیدن به تقواست، مىتوان براساس تقوا تمام موارد ضد تقوا را اصلاح کرد.
+ اصل اهمّ و مهمّ را باید مراعات کرد. احترام به وصیّت مهمّ است، ولى رفع فتنه و اصلاح امور مسلمانان مهمّتر است. «فَمَنْ خافَ ... فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ»
+ تغییر وصیّت باید براساس فتنهزدایى و اصلاح باشد. «فَمَنْ خافَ ... فَأَصْلَحَ»