ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

ღ❤احساس دلتنگی❤ღ

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ختم قرآن 147

چهارشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

سلام علیکم

صبح همگی بخیر و شادی :)





" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

۞ سَیَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِی کَانُوا عَلَیْهَا ۚ قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ ۚ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ (142) "


" جاهلان (قوم یهود و مشرکان، ضمن اعتراض به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) ) به زودی می گویند: چرا مسلمانان از قبله سابق (بیت المقدس به سوی کعبه) برگشتند.

(ای پیامبر در جواب آنها) بگو مشرق و مغرب (همه جای عالم از مشرق تا مغرب)، مال خداست (و تغییر قبله از اختیارات خداست و خداوند برای امتحان شما چنین فرمانی را داد تا معلوم شود چه کسی اهل هدایت و تسلیم فرمان خداست ولذا) خداوند هرکس را بخواهد (و او را شایسته بداند یعنی او امتحانات الهی را به شایستگی انجام دهد، خداوند نیز او را) به راه مستقیم هدایت می کند. (142) "










--------------

قسمتی از تفسیر این آیه در تفسیر نور:

+ تغییر قبله، نشانه‌ حکمت الهى است نه ضعف و جهل او. همچنان که در نظام‌ تکوین، تغییر فصول سال، نشانه‌ تدبیر است، نه ضعف یا پشیمانى.

+ خداوند در همه جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست. پس جهت‌گیرى بدن به سوى کعبه، رمز جهت‌گیرى دل به سوى خداست. چه بسا افرادى به سوى کعبه نماز بگزارند، ولى قبله آنان چیز دیگرى باشد.

+ افرادى که هر روز دنبال بهانه‌اى هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند. «1» «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ»

+ کسى که دست خدا را در وضع یا تغییر احکام بسته بداند، سفیه و سبک مغز است. اعتراض به خداى حکیم و دانا، نشانه‌ سفاهت است. «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ»

+ مسلمانان باید توطئه‌ها و شایعات و سؤالات بهانه‌جویانه‌ دشمن را پیش‌بینى کرده و با پاسخ به آنها، از نفوذ و گسترش آن پیشگیرى نمایند. «سَیَقُولُ ... قُلْ»

+ اصل سؤال کردن مورد انتقاد نیست، روحیّه سؤال کننده مورد انتقاد است که از روى اعتراض و اشکال‌تراشى مى‌پرسد. «ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ»

+ قداست و کرامت مکان‌ها و زمان‌ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ»

+ تغییر قبله، یکى از نشانه‌هاى پیامبر اسلام در کتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسیله‌ هدایت شد. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ»

نظرات (۱)

  • همیار رایانه
  • همیار رایانه (9099071728 )  پاسخگوی تلفنی سوالات و مشکلات رایانه، موبایل ، تبلت ، لب تاب، مشکلات اینستاگرام و تلگرام و ....

    وبلاگ عالی  و مطالب آموزنده  و مفید  بود .

    همیار رایانه پاسخگوی تلفنی سوالات ومشکلات رایانه وموبایل

    شماره تماس  9099071728 

    www.hamyarrayaneh.ir  سایت:

    تلگرام : https://t.me/HamyarRayaneh

    اینستاگرام :

    https://instagram.com/_u/hamyarrayaneh

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی